Selasa, Februari 08, 2011

Keturunan Hang Tuah

Isteri Hang Tuah ,2 orang :

1.Tun Sendari,Adik Tun Bija Sura (Tuk Bongkok) melahir kan

a) Tun Sirah berkawin dengan Maulana Sayyid Fadillah Khan bin Maulana Patakan Ismail bin Maulana Sayyid Barkat Nurul Alam bin Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra. Nama lain nya Laksamana Khoja Hassan atau Tubagus Pasai atau Falalten atau Raden Hidayat.Melahir kan Tun Abdullah.

b) Tun Biajid

c) Tun Daerah berkawin dengan Sultan Mahmud Syah melahirkan Raja Dewi.

2) Tun Ratna,adik Tun Perak melahirkan

a)Tun Guna

b)Tun Mas Dewi berkawin dengan Laksaman Hang Nadim bin Hang Jebat melahir kan Tun Hamzah , beranak kan Tun Mat Ali yang bergelar Datuk Seri Bertam.
Laksamana Khoja Hasan atau Raden Hidayat lah yang membawa lari Raden Abdullah bin Pati Unus ke arah Tanah Jawa.Beliau tidak merajakan Raden Abdullah sebagai Sultan Demak kerana Jawatan Sultan telah di rebut olih Raden Tranggono,Raden Kikin dan Raden Mohamad Yunus(Kiai Geding Suro).Ketiga mereka ini anak Raden Husin bin Sultan Abdullah/Raden Ario Damar.Raden Patah dan Raden Husin,adek beradik se ibu…Raden Ario Damar adalah anak Prabu Brawijaya 1.Jadi menurut MEREKA,mereka lebih layak menjadi Sultan Demak..maka terjadi lah perang saudara yang menyebab kan Raden Kikin di bunoh olih Raden Prawoto,anak Raden Tranggono.

Untuk mengelakan sengketa yang berlarutan ini SATU SATU nya anak Pati Unus ini di angkat menjadi Adipati Jepara.Di gelar Pengeran AriA Jepara.Jepara akhit nya menjadi negara Merdeka tetapi naungan Kesultanan Banten bergelar Pakuan Islam.Setelah Raden Abdullah dan Sayyid Fathelan menyerang dan menakluk Pakuan.Pakuan dan Jepara di gabungkan menjadi PAKUAN ISLAM.

Dari tulisan ini anda boleh lihat MEREKA,adalah dari keturunan yang sama iaitu dari MAULANA SAYYID HUSIN JAMADIL KUBRA.Sebab itu lah 3 KETURUNAN BESAR ini sangat berpengaruh di ALAM MELAYU iaitu

1)Keturunan Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra

2)Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani >>>Maulana Sayyid Abdul Aziz >>>Maulana Sayyid Mohamad Yusof/Kadi Yusoff >>>>Maulana Sayyid Munawar/Kadi Munawar.

3)Keturunan Sayyid Al Hadramaut seperti Al Idrus,Al Saggof,Al Aatas dan lain lagi.
Perlu kita ingat juga yang mengislam kan Parameswara ialah Maulana Sayyid Abdul Aziz bin Syeikh Qader Jilani.Yang mengislam kan Malikul Salih iaiah Maulana Sayyid Shamsudin Abdullah Al Arif bin Syeikh Abdul Qadir Jilani.Syeikh Sultan Ariffin Sayyid Ismail bin Sayyid Qadir bin Sayyid Jabbar bin Sayyid Sholih Musa Al Jabbar bin Syeikh Sayyid Mohyiddin Abdul Qadir Jilani….Makam Syeikh ini di Pulau Besar.

Jadi apa lah lagi yang nak tuliskan….ke Pulau Besar,keturunan saya,ke Gunong Ledang juga keturunan saya dan juga ke Tanjung Tuan juga ada keturunan saya !!!Di Tanjung Tuan ada Makam Parameswara/Sultan Iskandar dan Makam Tun Fatimah binti Tun Mutahir.Sebenar nya Makam Hang Tuah itu memang betul !!!.2 Daerah di ANUGERAH kan kepada Hang Tuah iaitu TANJUNG KELING dan PULAU SIANTAN,RIAU.

Kalau kita baca sejarah…dari Melaka,Keturunan kami,lari ke Pakuan/Jepara(Tasik Malaya).Dan dari sana pula keturunan saya balik ke Melaka, dah itu di Daerah Tanjung Keling pulak tu….tentu lah ada sebab nya..kenapa tidak pergi Johor ker,Pahang ker,Kelantan ker atau ketempat lain…kenapa mesti pulang ke Tanjung Keling ????.Setinggi tinggi Bangau terbang,ke belakang kerbau juga dia hinggap !!!.Kemana lagi pulang nya sirih kalau tidak ke gagang nya !!!!!.

Bagitu juga keturunan kami sejauh mana pun mereka lari,akhir nya ke MELAKA juga balik nya kerana di Melaka LAH BUMI PERTAMA DI ISLAM KAN OLIH DATUK KAMI..Maulana Sayyid Abdul Aziz.

sumber: http://sejarahhangtuah.wordpress.com/page/2/

Tiada ulasan: