Ahad, Jun 14, 2009

Penukaran Setara

Aku sangat menyukai konsep penukaran setara (equivalent trade) di dalam siri Full Metal Alchemist. Dimana ia mengunjurkan, untuk mendapatkan sesuatu, kita perlu membayar nilai yang setara!

"People cannot gain anything without sacrificing something. You must present something of equal value in order to gain something.That is the principle of equivalent trade"

Jika anda membayar harga segantang beras, maka apa yang boleh anda harapkan ialah menerima segantang beras dan ia setimpal dengan apa yang dibayar. Kita mesti berusaha untuk mendapatkan apa yang kita inginkan, akan tetapi adakah prinsip penukaran setara ini betul-betul boleh diaplikasikan didalam kehidupan kita? Bagi aku ia bergantung kepada situasi dan individu. Seseorang yang berusaha keras mengulang kaji pelajaran tetapi gagal dalam peperiksaan, adakah prinsip penukaran setara dipatuhi?

Alchemy memiliki taboo nya yang tersendiri, dimana Alchemist tidak boleh "transmute" emas dan manusia. Terutamanya transmute manusia, ia sangat dilarang dan boleh membawa maut kepada pengamalnya. Manusia tidak boleh menghidupkan manusia lain yang telah mati. Apa yang berlaku jika manusia berdegil dan melakukan transmutation terhadap manusia? Hasil yang gagal akan melahirkan Artificial Life (Homunculi), dimana badannya seakan dan boleh dikatakan sama dengan manusia, tetapi ia tidak memiliki jiwa (soul).

Hmmm...aku tertanya-tanya...siapakah yang gagal melakukan human transmutation sehingga melahirkan aku. Body with no soul! I am Homunculi!

1 ulasan:

DarkWan berkata...

Check posting aku pula tentang Equivalent Trade (tp xde kena mengena dgn keseluruhan maksod posting ko sbrnya :P)

http://darkwan.blogspot.com/2005/02/teori-111-18pa.html

http://darkwan.blogspot.com/2005/02/equivalent-trade-18pa.html