Khamis, Januari 14, 2010

Ikut Resmi Padi

Kita tak selamanya di atas,
Kita tak selamnya di puncak,
Kita pasti akan jatuh,
Terduduk...Tersadung..
Ketika itu kita akan memandang ke atas,
Yakni tempat kita dahulu...

Jika kita masih di atas,
Pandang seketika ke bawah,
Lihat ke arah padi,
Ikut resminya..
Makin berisi makin menunduk,
Semakin rendah dirinya

Tiada satu makhluk yang mengharapkan padi terkulai,
Sang tikus mendoakan padi segar dan berisi,
Agar dia dapat manfaatnya sebagai pengalas perut,
Sang burung mendoakan kesejahteraan padi,
Agar dia dapat menyambung nyawanya,
Belalang dan ulat mendoakan padi terus bernyawa,
Agar mereka ada tempat bergantung,
Manusia berharap padi semakin menunduk,
Itu tandanya kemurahan rezeki mereka.

Ya Tuhan yang Maha Esa,
Jadikanlah aku sebegitu,
Menunduk tanda kesyukuranku,
Tanda aku menerima limpahan rahmatMu,
Tanda aku berusaha demi rezekiMu,
Bukan sebagai tanda aku seorang yang besar dirinya,
Jangan lahirkan riak dan takbur walau sebesar zarah,
Dalam setiap lapisan hatiku.

Kerana,
Aku ingin menunduk,
Terhadap kekuasaanMu,
Serta limpahan rahmatMu,
Aku bersyukur.

Tiada ulasan: