Rabu, Mac 15, 2006

Email Pembaca: Projek Sakit

Seorang reader telah menghantar satu attachment kepada aku. pada mulanya aku takut untuk merelease artikel yg berbaur politik.bila aku fikirkan balik, penulisan aku adalah global dan bebas.oleh itu decide utk publish entry ni.

Satu Lagi Projek Sakit Barisan Nasional !!! (Episod I)


1. PLUS mengutip tol sampai tahun 2038 (Perjanjian asal 1988-2018, disambung selama 12 tahun sehingga 2030 pada tahun 1999 dan 8 tahun lagi pada 2005 sehingga 2038).

2. Subsidi petrol dikurangkan, harga petrol naik, lebih kurang 3 kali setahun.

3. Jambatan MRR2 retak.

4. Bangunan Sekolah tidak sempat siap dalam jangka masa yang ditetapkan. Gajah putih seperti SK dan SMK yang sangat mewah tapi tiada jalan disambung ke sekolah.

5. Projek makmal komputer dan pembekalan peralatan komputer di sekolah-sekolah.

6. wang PPRT hilang ketika annuar musa jadi menteri. dilaporkan sendiri oleh Azmi Khalid

7. wang perwaja lingkup berbilion ringgit

8. wang tabung haji hilang

9. guna wang rakyat berbilion ringgit untuk bailout RENONG tanpa mendapatkan kebenaran Parlimen ... dia ingat wang hasil daripada cukai yg dipungut dari rakyat tu wang mak bapak dia....utk selamatkan tajuddin ramli

10. Swastakan MAS katering kepada adik pak lah, Ibrahim Ahmad Badawi dengan syarikatnya yg bernama Fahim Capital...didedahkan oleh YB Husam Musa di parlimen pada penggal yg lepas....tapi habuk pun tak keluar daripada media arus perdana yg dinodai oleh UMNO... pasai tu tak mau tunjuk sidang parlimen dalam TV..tak mau tunjuk siaran langsung..mau ulas dari luar dewan ajerr.....banyak kurap-kurap umno mahu ditutup rupa-rupanya

11. Hospital Pakar Sultan Ismail, Johor Bahru , ditunda tarikh pembukaan kerana kena attack kulat.

12. Bangunan Matrade. Perangsang International Sdn Bhd (PISB), which has been fined RM80mil for delays in the construction of the Matrade building, is being sold for RM2 as part of the reconstruction of Kumpulan Hartanah Selangor, an investment company of the Selangor government.
Kumpulan Hartanah Selangor Bhd (K. Hartanah) said in a brief statement it is leaving comments on the controversial Matrade project to the new owners of the contracting company.
"There are many parties involved in the execution of the project and there could be some contractual disputes among the parties.
In July, K. Hartanah announced that the group was selling Perangsang to a company called Tajuk Modal Sdn Bhd for RM2. Perangsang had net liabilities of RM7.6mil at the end of last year.
LINK : http://www.jeffooi.com/archives/2004/10/who_is_samy_goi.php


13. Labur duit tabung haji dalam company judi bernama Pan Sweep.
Di laburkan sebanyak 30% melalui counter Country Height.

14. Melantik puteri umno menjadi staff sementara di SPR sebelum PRU11. Sedangkan SPR adalah badan bebas yang tidak boleh dianggotai oleh mana2 ahli parti politik. Syukur pada Allah, majlis raja2 arahkan supaya tamatkan
perlantikan tersebut.

15. Setiausaha Parliment Kementerian Kewangan memaklumkan
pada parlimentarians di dalam Dewan Rakyat bahawa 4 buah negeri yg
di tadbir BN TIDAK MAMPU bayar gaji kakitangan.
Terpaksa pinjam duit dari pusat( federal goverment ).

16. Kemerosotan ekonomi yang hebat berlaku. Bank-bank terpaksa di gabungkan bagi menguatkan modal.

17. Sebuah Kerajaan Negeri yang di tadbir BN TIDAK MAMPU
bayar bil elektrik. TNB terpaksa ambil tindakan akhirnya yakni
potong bekalan elektrik. Memalukan.

18. Peringatan oleh Kementerian Kewangan Malaysia bahawa banyak negeri berada dalam keadaan muflis (bankrupt).

19. Projek tanam padi atas bumbung oleh Sanusi Junid.

20. Kenaikan tambang bas dan teksi (Pengumuman dibuat oleh Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Mohamed Khaled Nordin pada 31-3-2005)

21. Menteri Besar Perlis promote ubat mati pucuk.

22. BPR pernah siasat kes rasuah 6000 permit teksi semasa Dato' Seri Nazri Aziz memegang jawatan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

23. Gaji Ahli Parlimen dinaikkan 10%...... Dikira mulai 1-1-2004 (Pengumuman pada April 2005)

24. RM143 juta dibelanjakan untuk membasmi kuman/kulat Hospital Pakar Sultan Ismail, Johor Bahru.

25. Minyak diesal kehabisan di kebanyakan 3000 buah stesen minyak seluruh negara, masalah ini berlarutan selama 4 bulan dan tidak dapat diatasi. Banyak pihak menyeru Menteri PDNHEP Datuk Shafie Apdal meletak jawatan, salah seorang daripada mereka ialah Ketua Pembangkang YB En. Lim Kit Siang.

26. Persidangan Dewan Rakyat ditangguhkan awal berikutan gangguan elektrik dan terdapat kebocoran siling yang menyebabkan air masuk mencurah ke dalam dewan berikutan hujan lebat pada 28-4-2005. Inilah kejadian pertama seumpamanya sejak Dewan Rakyat diubahsuai pada 2003 dengan kos RM80 juta bagi memberi ruang yang lebih selesa kepada anggota Parlimen bersidang.

27. RM20 juta wang rakyat untuk kempen Tak Nak yang langsung tak mencapai matlamatnya.....


28. Projek banglo Exco Selangor. Pendedehan dibuat oleh Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Selangor, Teng Chang Khim yg mempersoalkan pembinaan 10 rumah banglo yang dilengkapi sebuah rumah kelab untuk anggota Exco negeri ini di Seksyen 7 di Shah Alam yg dikatakan bernilai lebih kurang RM40 juta.

29. Harga petrol naik 10 sen kepada RM1.52 seliter manakala diesal naik 20 sen kepada 108.1 sen seliter pada 12.00 tengah malam 5-5-2005.

30. Harga barang keperluan harian seperti sayur-sayuran, ikan dan barangan runcit akan dinaikkan dalam masa dua minggu ekoran kenaikan harga minyak petrol dan diesal.




31. Pasal bangunan Parlimen...Kos asal ialah 49 juta....pas tu buat tambahan lagi 36 juta = 85 juta. Pas tu tambahan lagu kali kedua....sebanyak 14 juta= 99 juta..(Terima kasih saudara Nazgul kerana maklumat ini).





LINK : http://pg.photos.yahoo.com/ph/bandarsglong/my_photos

32. Pasar(Mungkin sementara) Bandar Sungai Long, Selangor dibina berjiran dengan Loji Rawatan Kumbahan Indah Water. (Maklumat daripada Saudara Evergreen pada 17-5-2005)

33. Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia yang ditauliahkan pada Februari 2004 mengemukakan sebanyak 125 cadangan kepada kerajaan sehingga Mac lepas dalam usaha meningkatkan kredibiliti pasukan polis.(KUALA LUMPUR, 16 Mei 2005 (Bernama)
LINK : http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=134607

34. Nampaknya tiada berita kat suratkhabar mengenai kenaikan harga tepung gandum (wheat flour) berkuatkuasa mulai 1 Jun.... senyap2 naik harga, mungkin tak nak buat rakyat kecoh dan marah.
Kenaikan harga adalah utk semua jenis tepung gandum kecuali yg multi-purpose flour.(Maklumat daripada Saudara Acong pada 2-6-2005)

35. KUALA LUMPUR, June 2 (AFP) - Malaysia is to distribute free needles and condoms to injecting drug users in a nationwide pilot project to curb the spread of HIV-AIDS, Malaysia's Health Minister Chua Soi Lek said Thursday..(Maklumat daripada Saudara freebird pada 2-6-2005)
Kerajaan jimat RM500j setahun beri jarum, kondom percuma.(Maklumat daripada Saudara guagcore pada 16-6-2005)
LINK : http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2005&dt=0614&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

36. SHAH ALAM 31 Mei - Kerajaan tidak akan mendedahkan nama pemegang Permit Import (AP) yang dibenarkan untuk membawa masuk kenderaan ke negara ini, tegas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz. ``Kita menilai sama ada seseorang itu mempunyai merit untuk dianugerahkan AP. Anak Tun Dr. Mahathir sendiri pun memiliki AP untuk mengimport kereta Porshe, apakah salah untuk dia memilikinya,'' soalnya.(Maklumat daripada Saudara guagcore pada 3-6-2005)

37. Projek Lagu Negaraku oleh Menteri Penerangan, Datuk Seri Abdul Kadir Sheikh Fadzir. (27-5-2005)
LINK : http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=136463




38. Kes merobohkan masjid/rumah di Kg Bujal, Terengganu. (Terima kasih Saudari eyzlyn kerana telah memberi maklumat ini.)

39. KUALA LUMPUR 7 Jun - Jabatan Logistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendedahkan terdapat enam projek `sakit' dan lima projek terbengkalai bernilai lebih RM581.2 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-8. Statistik jabatan itu menunjukkan daripada jumlah tersebut, sebanyak RM378.7 juta melibatkan projek `sakit' manakala RM202.5 juta lagi merupakan projek terbengkalai yang telah diberhentikan pembinaannya. (Maklumat daripada Saudara xp_professional)

40. Sistem keselamatan (CCTV) yang terdapat di KLIA tidak boleh diharapkan kerana tidak mampu untuk merakam. Datuk Abdul Ghapur bin Salleh mengkritik perbelanjaan yang dikeluarkan berpuluh-puluh juta untuk menempatkan kamera tetapi tidak boleh membuat rakaman. (Maklumat daripada Saudara xp_professional)

p/s:Aku tidak mahu memberi sebarang komen utk entry ini....

Tiada ulasan: