Rabu, Februari 25, 2009

Berkabung...

Aku baru saja menerima panggilan telefon dari bapak aku.
Bapa saudara aku baru saja meninggal dunia di Kuching Sarawak.
Aku akan bercuti mengupdate blog utk pulang ke ke kampung.

Al-Fatihah

Kisah Tiga Musketeer

Aku wujudkan satu ruangan baru. Segmen Cerpen spontan.Ini adalah fiksyen rekaan aku.Cerita ini adalah spontan dan anda semua berhak untuk menentukan sambungan cerita yang disiarkan. Sila baca arahan diakhir cerita ini.

Di sebuah negara yang bernama Canland ada 3 orang musketeer (Mousquetaires de la Garde) dirujuk sebagai pengawal musketeer yang sangat hebat dalam bidang masing-masing. Mereka ini terdiri daripada Athos,Porthos dan Aramis. Mereka ini sebenarnya bernaung di bawah kumpulan perang yang berlainan. Athos berkerja untuk Raja Henri IV, manakala Porthos bergerak sendirian tanpa ikatan dengan mana-mana pihak dan Aramis bekerja untuk Raja Louis XIII.

Athos dan Aramis berkawan baik dan mereka tinggal bersebelahan daerah, New Country dan Prothos pula tinggal di daerah Gold Treasure. Aramis memang berkawan baik dgn Prothos dan Prothos tetapi Athos dan Prothos tidak saling mengenali melainkan hanya pernah mendengar namanya sahaja dek kerana kemasyuran beliau.

Athos seorang yang banyak berfikir tetapi lembab dalam membuat keputusan. Prothos seorang yang cerewet, suka ambil mudah dan sedikit malas. Aramis pula seorang yang cerewet, suka mengarah, tidak pasti apa yang dia mahu, tapi sangat rajin bekerja. Rupa-rupanya Prothos tidak suka Aramis rapat dengan Athos kerana bimbang sumber pendapatannya akan terlepas dari gengamannya. Aramis sebenarnya selalu menjalankan misi atas nama Prothos dan Prothos yang mendapat upahnya. Betapa utuhnya persahabatan mereka sehingga Aramis sanggup diperkudakan oleh Prothos.

Persahabatan Aramis dan Athos ditentang hebat oleh Prothos sehingga Aramis merasai tekanannya. Aramis meninggalkan Athos untuk meneruskan persahabatan dengan Prothos. Prothos lega kerana Aramis tidak lagi memperdulikan Athos. Sebenarnya dalam diam-diam, Aramis masih lagi berhubung dengan Athos secara rahsia. Terpaksalah Aramis hidup dengan menipu dan mereka cerita agar mereka boleh terus bersahabat. Namun, Prothos mengetahui perkara ini dan memutuskan persahabatan dengan dengan Aramis. Aramis sangat sedih dengan perkara ini. Aramis tiada pilihan lain selain dari mengadu kepada Athos. Athos menasihatinya dan mereka berbaik semula.

Dalam masa yang sama Aramis masih lagi berusaha untuk berbaik semula dan melakukan apa saja agar mereka dapat berbaik. Nasib Aramis baik, dia diterima semula oleh Prothos. Perkara sama tetap berlaku, Aramis tetap berkawan dengan Prothos. Dan sekali lagi Prothos mengabaikan Aramis. Aramis membuat keputusan untuk meminta maaf dari Athos dan meninggal Prohtos yang degil itu. Selepas itu persahabatan Athos dan Aramis menjadi akrab seperti sediakala.

Aramis masih tidak berubah, dia terus berdusta lagi dan lagi. Suatu hari Raja Louis XIII mengarahkan Aramis menjalankan misi di Sky Kingdom, dan misi ini memerlukakan Aramis tinggal lama di istana. Aramis memberitahu Athos yang dia tidak dapat pulang ke New Country oleh kerana tugas itu. Raja Louis XIII memerintahkan Aramis tinggal disitu sehingga esoknya. Walaubagaimana pun, Aramis pergi ke Gold Treasure dan menghabiskan masa di sana dengan Prohtos. Athos mengetahuinya namun dia tidak berbuat apa-apa kerana tidak ada perkara yang dirisaukan kerana mereka itu memang kawan baik. Yang Athos kesalkan, kenapa Aramis menipu dia dengan mengatakan yang Aramis berada di istana Sky Kingdom bersama Raja Louis XIII.

Pada keesokkan harinya Athos dan Aramis bertemu dan Aramis masih belum menyelesaikan misi yang diberi oleh Raja Louis XIII. Aramis tidak tahu yang Athos sudah tahu yang dia menipunya. Perkara yang sama berlaku lagi, Aramis sekali lagi pulang ke Gold Treasure dan tidak memberitahu Athos. Athos terfikir, adakah dia betul2 kawan karib Aramis? atau sekadar mengambil kesempatan di atas kebaikan Athos?

Athos terus membiarkan Aramis hanyut dengan lakonannya. Sejak akhir2 ini, Athos dan Aramis kerap bergaduh dan dari perkara yang besar seperti berebut misi sehiggalah ke perkara remeh. Athos kerap kecewa dan makan hati dengan sikap Aramis. Athos akhirnya terperasan, sikap Aramis akan berubah jika dia ada masalah dengan Prothos. Jika hubungan dia dan Prohtos baik, maka sikapnya terhadap Athos jugak baik. Jika dia bermasalah dengan Prohtos, dia akan bermasalah juga dengan Athos. Athos sudah bersedia untuk keluar dari dilema ini. Athos memilih untuk diam dan melihat apa yang berlaku daripada memberi respons kepada tindakan Aramis. Aramis sebenarnya panas baran,degil dan suka memutarkan fakta.Maka Athos memilih untuk membiarkan Aramis dengan labunya.

Persoalannya...adakah mereka semua adalah homo? Kenapa mereka ini asyik bermusuhan dan bergaduh sedangkan mereka semua adalah lelaki dan sama jantina? Hanya Athos,Prothos dan Aramis saja yang mengetahuinya.

------------------

Anda dipelawa untuk menyambung cerita ini dengan versi anda sendiri. Sila tuliskan kesinambungan cerita di di ruangan komen entry ini. Versi yang terbaik akan disiarkan secara rasmi di entry akan datang. Sekian, terima kasih!!

p/s: Idea utk mengunakan watak 3 musketeer muncul selepas aku menonton filem Slumdog Millionare, soalan akhir dalam movie tu bertanyakan siapakah anggota ketiga dalam 3 musketeers? Korang paham cerita ini? aku pun tak faham.. Aku saja test tahap penulisan cerita dan fiksyen aku secara spontan.

Selasa, Februari 24, 2009

Orgasm

Orang kat, bila kita sudah mencapai kemuncak, kita akan mengalami orgasm.
Sekarang aku dah sampai kemuncak tahap tension aku, sepatutnya aku akan alami orgasm.
Tapi ia tak berlaku..I wonder what happen to myself?

Ku Tak Bisa

Sebuah persembahan dari Slank

Pernah berpikir ’tuk pergi
Dan terlintas tinggalkan kau sendiri
Sempat ingin sudahi sampai di sini
Coba lari dari kenyataan

Tapi ku tak bisa jauh jauh darimu
Ku tak bisa jauh jauh darimu

Lalu mau apa lagi
Kalau kita sudah gak saling mengerti
Sampai kapan bertahan seperti ini
Dua hati bercampur emosi


Sabar sabar aku coba sadar
Sadar sadar seharusnya kita sadar
Kau dan aku tercipta
Gak boleh terpisah

Dan tak bisa jauh jauh darimu
Ku tak bisa jauh jauh darimu

Isnin, Februari 23, 2009

Dusta

Dusta itu racun,
Bisa merebak sepantas kilat,
Mangsanya tidak pernah sedar,
akhirnya rebah tersungkur

Dusta itu dosa,
sekali mencuba,
selamanya ketagih
Tanpa sedar ia menjadi darah daging,

Dusta itu indah,
Jika tidak terbongkar,
Dan bisa diulang

Bolehkah berdusta?
Demi menjaga hati yang lainnya
Dosa pahala entah kemana.

Bila dusta dibongkar,
tiada lagi percaya,
tiada lagi hormat,
mengundang amarah
mengundang tentangan

Apakah perasaan orang yang didusta?
Mereka marah,kecewa dan mula menjauh
Mereka mula mencurigai dan percaya
Biarpun kamu bercakap benar

Sampai bila?
Hingga kiamat tiba?
Hingga hujung nyawa?
Ia berterusan..tanpa keinsafan
Sampai bila?
Tuhan saja yang tahu
Insaflah wahai khalifah tuhan

Buntu..pening

Wahai Blogku,

Sekarang aku sedang pening,
aku sedang buntu,
tak tahu apa harus ku lakukan..

Wahai Blogku,

Ianya seakan bakal berakhir,
terasa semakin jauh darinya..
tak tergapai oleh aku..
tak terjengkal oleh aku

Wahai Blogku,

Kebodohan dan kedegilan ku penyebabnya,
Jurang semakin membesar,
jarak makin terasa,
Dinding kaca makin tebal...

Wahai Blogku,

Kepadamu aku bercerita,
Tiada teman yang mampu meminjamkan telinganya,
kerana itu yang menyebabkan retak.

Wahai Blogku,

Temani aku selamanya..

p/s: Dedicate kepada masa lapangku yg kian mengurang dan beban kerja makin bertambah

Hargai

Memang lumrah manusia akan berusaha keras untuk mengejar sesesuatu. Manusia tidak akan mengalah atau mengira penat selagi keinginan mereka tidak dicapai. Segala macam cara dan usaha dilakukan demi keinginan tersebut. Bukankah ini sesuatu yang baik?

Rata-ratanya ia sesuatu yang baik pada permulaan. Manusia akan menghargai keinginan mereka yang telah tercapai bagai menatang minyak yang penuh. Awalnya segalanya sempurna, segalanya terjaga rapi,indah,mempersona dan hampir segenap masa diperuntukkan bersamanya.

Teringat pada kisah tikar buruk dalam TV pendidikan masa kecil-kecil dulu. Pada masa itu, si kerbau baru saja menyelamatkan buaya yang dihempap oleh pokok. Namun buaya tetap buaya, madu di balas dgn tuba. Kerbau itu pula bakal menjadi habuannya. Dalam kekesalan kerbau itu, ia meraung meminta tolong.. maka berlalu sebidang tikar yang sudah buruk di sebuah sungai. Tikar itu menasihati kerbau agar sedar akan kekejaman dunia ini. Tikar itu semasa barunya, dijaga rapi, ditatap,dibersihkan oleh empunyanya. Tapi bila sudah buruk, ia dibuang tanpa belas kasihan.

Betul, ini banyak terjadi dalam kehidupan kita. Kita tidak menghargai sesuatu setelah kita berjaya mendapatkannya. Kita berusaha mendapatkan dengan susah payah,dgn pahit getir.. tapi bila kita sudah memilikinya, kita menganggap ia adalah hak milik mutlak anda.Tidak!! Jika anda tidak menghargainya..ia akan perlahan-lahan lari meninggalkan kita. Teringat aku masa mula2 beli DSLR pada tahun 2005, kamera itu aku beli setelah mengumpul duit gaji selama beberapa bulan. Waktu mula2 dapat, mmg aku lap, aku tilik setiap masa. Tapi setelah lama ia bersama aku, aku mula melupakannya, mula tidak menghargainya.Walhal, dia yang memberi pengalaman kepada aku dalam bidang fotografi.

Menghargai bunyinya senang tapi sebenarnya ia susah jika kita tidak sedar yang kita semakin jauh darinya. Kita ingat ianya milik kita selamanya. Tapi ingat, apa rasanya kalau kita sendiri tidak dihargai? Terfikirkah kita apa perasaan orang yang tidak dihargai itu? Ohh..aku telah melakukan kesilapan..dia takkan maafkan aku...maafkan aku tuhan.Aku bersalah kepada dia, aku tidak menghargainya.

Bukalah mata,sedarlah wahai diriku! semuanya sudah terlambat!

p/s: Hargai ia sblm ia pergi meninggalkan kita. Dedicate kepada mereka yang masih mempunyai ibu bapa dan keluarga.

Slumdog Millionare

Kalau sebut filem hindustan, mesti kita terbayang diorang menyanyi sambil menari dan bergolek-golek turun bukit.

Kini tidak lagi... Cuba korang tgk citer Slumdog Millionare... what a stunning movie!!





Directors:
Danny Boyle
Loveleen Tandan (co-director: India)
Writers:
Simon Beaufoy (screenplay) and
Vikas Swarup (novel)
Contact:
View company contact information for Slumdog Millionaire on IMDbPro.
Release Date:
23 January 2009 (USA) more
Genre:
Crime | Drama | Romance more
Tagline:
Love and money... You have mixed them both.

Plot summary

The story of Jamal Malik, an 18 year-old orphan from the slums of Mumbai, who is about to experience the biggest day of his life. With the whole nation watching, he is just one question away from winning a staggering 20 million rupees on India's "Who Wants To Be A Millionaire?" But when the show breaks for the night, police arrest him on suspicion of cheating; how could a street kid know so much? Desperate to prove his innocence, Jamal tells the story of his life in the slum where he and his brother grew up, of their adventures together on the road, of vicious encounters with local gangs, and of Latika, the girl he loved and lost. Each chapter of his story reveals the key to the answer to one of the game show's questions. Each chapter of Jamal's increasingly layered story reveals where he learned the answers to the show's seemingly impossible quizzes. But one question remains a mystery: what is this young man with no apparent desire for riches really doing on the game show? When the new day dawns and Jamal returns to answer the final question, the Inspector and sixty million viewers are about to find out. At the heart of its storytelling lies the question of how anyone comes to know the things they know about life and love

p/s: Baru je habis tgk citer ni..mmg best!!

Ahad, Februari 22, 2009

Desperate Housewives

Ada satu TV series bertajuk Desperate Housewives,
tapi aku harap diorang akan keluarkan TV series Desperate to Find Housewife(wives?),
baru la nampak cam series utk lelaki.

p/s: I looooove Eva Longoria walaupun aku tak suke series DH.

Sabtu, Februari 21, 2009

Iklan


Sekadar membantu menyebarkannya








Sedar

Aku sedar setinggi mana sayangnya aku kepada kereta aku,
ia tak boleh keluar belikan makanan untuk aku seperti Kitt dalam Knight Rider!
Ia jugak tak menolong aku mencari duit untuk membayar installment.


Be realistic! Car can't send me to heaven!!

p/s: damn it...byk sgt menonton siri Knight Rider!! Mustang Shelby Cobra...i want you!!

Courage

Lagu ini pernah menjadi favourite song aku masa sekolah dulu.
Aku tujukan lagu ini kepada pejuang-pejuang di luar sana.

Some Want To Think Hope Is Lost
See Me Stand Alone
I Can't Do What Others May Want
Then I'll Have No Home

So For Now Wave Good-bye
And Leave Your Hands Held High
Hear This Song Of Courage
Long Into The Night
So For Now Wave Good-bye
Leave Your Hands Held High
Hear This Song Of Courage
Long Into The Night

And The Wind Will Bear My Cry
To All Who Hope To Fly
Hear This Song Of Courage
Ride Into The Night

Battles Are Fought By Those
With The Courage To Believe
They Are Won By Those Who Find A Heart
Find A Heart To Share
This Heart That Fills The Soul Will Point
The Way To Victory
If There's A Fight
Then I'll Be There
I'll Be There

So For Now Wave Good-bye
Leave Your Hands Held High
Hear This Song Of Courage
Long Into The Night
And The Wind Will Bear My Cry
To All Who Hope To Fly
Lift Your Wings Up High My Friend
Fearless To The End
So For Now Wave Good-bye
Leave Your Hands Held High
Hear This Song Of Courage
Long Into The Night

You Give Love a Bad Name

Lagu asal dari Bon Jovi dan satu lagi versi yang dirosakkan oleh Atreyu.



Bon Jovi



Atreyu

Jumaat, Februari 20, 2009

Bangsa Ikutan?

Mengikut sejarah, penempatan awal di Tanah Melayu telah wujud 3000 sebelum masihi. Dalam jangka masa tersebut, wujudnya beberapa kerajaan-kerajaan tersohor yang berasaskan ajaran hindu. Sebelum itu bangsa Melayu mengamalkan fahaman animisme yang diturunkan dari nenek moyang mereka.

Peralihan Kepercayaan

Selaras dgn kewujudan kerajaan-kerajaan berasaskan hindu si setiap pelusuk Tanah Melayu, di mana rajanya mengamalkan ajaran hindu, rakyatnya yang dahulunya mengamalkan animisme telah bertukar arah dan mengamalkan kepercayaan yang sama dgn rajanya. Bagi mereka, raja berkuasa mutlak,raja ibarat tuhan dan siapa yg tidak mengikut raja adalah derhaka. Tanpa mengikut keinginan yang diputuskan dengan akal fikiran sendiri, mereka ini bertaklid buta terhadap raja mereka dan memutuskan utk mengikut apa saja yg dianuti oleh raja.Maka seluruh hamba melayu ini menganut agama raja mereka dan mungkin ada lagi segelintir yang masih mengamalkan animisme. Dalam proses transformasi ini, masyarakat melayu telah menyerapkan elemen-elemen animisme kedalam kepercayaan baru mereka.

Gambaran mengenai kehidupan melayu hindu animisme pernah diceritakan dalam filem melayu bertajuk Nur Islam, lakonan Nordin Ahmad. Terdapat aksi terang-terangan si mahmud June menyembah patung "Maha Dewari". Upacara sembah berhala tu diketuai oleh 'tok sami' lakonan Dollah Sarawak. Dalam filem itu, sesiapa yang ingkar perintah raja akan dihumbankan kedalam api yang menyala didepan patung Maha Dewari. Jika anda ingin melihat "duplicate" kepada nenek moyang kita, silalah ke pulau Bali Indonesia. Di sana anda boleh lihat Hindu yang dianuti oleh mereka tidak sama dgn Hindu di negara India dari segi budaya dan cara sembahyang.

Kedatangan Seorang Pelarian

Seorang pelarian dari Palembang bernama Parameswara yang beragama Hindu tiba di Tanah Melayu dan mengisytiharkan dirinya sebagai raja.Hamba melayu di masa itu dengan tangan terbuka menerima perlantikan tersebut tanpa banyak soal. Kenapa dikalangan melayu dizaman itu tidak ada seorang yang terfikir utk menjadi raja? Kenapa sekarang baru ramai yang berusaha utk mengisytiharkan diri sebagai raja? Nama Raja Noor Jan Shah tiba-tiba mengemparkan negara kita dgn tuntutan beliau itu.

Kesultanan Melayu Melaka

Parameswara mula memerintah melaka setelah lari dari Temasek dan menukar agamanya kepada Islam setelah Islam disebarkan oleh pedagang-pedagang arab pada masa itu. Beliau menukar namanya kepada Sultan Iskandar Shah. Di Temasek, beliau membunuh wakil Kerajaan Siam bernama Temagi agar beliau boleh memerintah Temasek. Beliau sampai ke Melaka setelah diusir oleh Siam. Nama Islam Parameswara masih lagi belum dipastikan kerana ada yang mengatakan Parameswara dan Sultan Megat Iskandar Shah adalah orang yang berlainan.

Transformasi Kedua

Setelah pengislaman raja melaka, maka seluruh hamba rakyat sekali lagi mengikut jejak langkah raja (kemudian digelar sultan), memeluk agama Islam. Jelas sekali bangsa melayu memang tiada pendirian dan suka mengikut-ikut. Namun begitu, elemen-elemen dari era Hindu Animisme masih lg dicampur gaul dlm ajaran Islam pada masa itu. Oleh kerana tiada badan khas yang memantau kesucian agama Islam, maka tiada pengasingan di antara yang haq dan yang batil dilakukan oleh kerajaan Melaka.

Transformasi Pasca Kesultanan Melayu

Di era globalisasi ini, bermacam bentuk ideologi dan fahaman telah tiba di "Tanah Melayu" kemudian di panggil Malaysia tanpa kawalan. Elemen-elemen dari barat terus menerjah bangsa melayu dan seperti yang dibuktikan oleh sejarah, orang kita pasti akan terikut-ikut dgn ajaran baru ini. Maka tidak hairanlah wujudnya golongan Melayu Kristian,melayu atheist, melayu freethinker, melayu liberal dan sebagainya. Bezanya sekarang bangsa melayu tidak lagi mengikut apa yang raja mereka buat, tapi mereka mempunyai "imam" yg baru terdiri dari ahli politik,ahli falsafah,artis dan sebagainya.

Jelas sejelasnya orang melayu mudah terikut dgn elemen-elemen yang baru. Lihatlah sendiri pengikut punk,metal,hip hop,gothic dan yang terbaru tarian shuffle dan tektonik. Mereka sekali lagi bertaklid buta dgn mengikut apa saja budaya yang terhidang didepan mereka.Buktinya bila ditanya kenapa terlibat? Saya hanya ikut kawan saya.

Tamat

p/s: Aku tulis, aku terasa.....aku pun ikut gak

Khamis, Februari 19, 2009

Helicopter

2 versi berlainan, 2-2 best!!

Bloc Party - Helicopter (Original Version)



Bloc Party ft. Peaches - Helicopter (Weird Science Remix)

Rabu, Februari 18, 2009

Siang dan Malam

Jika aku bertanya kepada siang,
Mengapa engkau cemburui malam?
Maka si siang akan menjawab,
Aku lebih layak mendiami alam ini,
kerana aku yang membekalkan cahaya,
untuk segenap isi alam terus hidup.

Jika aku bertanya kepada malam,
mengapa engkau cemburui siang?
Maka si malam akan menjawab,
Aku memberikan kegelapan,
agar seluruh isi alam boleh berehat,
agar seluruh isi alam boleh berlindung,
dari panasnya siang.

Wahai siang!
Cahayamu adalah dari mentari,
panasmu juga dari mentari,
Janganlah engkau sombong dan bongkak,
Kerana adanya malam,
Engkau bisa berehat

Wahai malam!
Gelapmu adalah kerana kepergian siang,
Dingin mu juga kerana hilangnya mentari,
Engkau tidak akan datang jika siang enggan pergi.

Siang dan Malam,
Sedarlah...
Kamu saling memerlukan,
sebagaimana kami penghuni alam ini,
Memerlukan kamu.

Boys Don't Cry

I would say I'm sorry
If I thought that it would change your mind
But I know that this time
I've said too much
Been too unkind

I try to laugh about it
Cover it all up with lies
I try and
Laugh about it
Hiding the tears in my eyes
'cause boys don't cry
Boys don't cry

I would break down at your feet
And beg forgiveness
Plead with you
But I know that
It's too late
And now there's nothing I can do

So I try to laugh about it
Cover it all up with lies
I try to
laugh about it
Hiding the tears in my eyes
'cause boys don't cry

I would tell you
That I loved you
If I thought that you would stay
But I know that it's no use
That you've already
Gone away

Misjudged your limits
Pushed you too far
Took you for granted
I thought that you needed me more

Now I would do most anything
To get you back by my side
But I just
Keep on laughing
Hiding the tears in my eyes
'cause boys don't cry
Boys don't cry
Boys don't cry

Semuanya Sudah Jelas

Awan mendung berarak ke timur,
sinar mentari menembusi hingga ke lantai dunia,
Diriku yang berada dia atas,
Terkapai-kapai tanpa kepastian.

Visiku terhad
Terhalang dek awan hitam,
Aku tak bisa melihat kehijauan bumi tuhan,
Wahai awan hitam,nyahlah engkau.

Terima kasih tuhan,
Kerana mengirimkan angin,
Sang angin menolak awan gelap,
dan aku mampu utk melihat lantai dunia lagi,
semuanya sudah jelas sekarang.

Selasa, Februari 17, 2009

Kekayaan atau Keselamatan?

Aku bertanya kepada kawan2 perempuan aku.
Kalau korang nak kawen, korang pilih lelaki macam mana?
Mostly menjawab pilih lelaki yg boleh memberi keselamatan dan kesenangan.
Bagaimana dgn kekayaan?
Jika mereka ingin memilih kekayaan, mereka perlu memilih orang tua seperti datuk2 dan tan sri2 sebagai teman hidup mereka. Dan maybe juga menjadi isteri ke-2 atau ke-3.
Berbaloikah menjamah kekayaan tanpa kebahagian atau kegembiraan?

Dengan memilih security sbg aspek utama, walaupun tidak mewah dan kaya, tp segala keperluan asas adalah lengkap dan terjamin. Nampak agak selfish kan? tapi ini lah hakikatnya, hanya perempuan yang bodoh sahaja yang memilih sengsara. Maka mereka ini memilih security agar masa depan mereka dan anak2 terjamin.

Security tak semestinya duduk di rumah semi D,banglo,teres atau kondo. Jika memeliki rumah flat pun sudah cukup utk menjalani hidup dgn selamat. Mereka memilih lelaki yang berkerjaya,bertanggung jawab dan bukannya lelaki yg tidak memikirkan masa dpn,wasted dan tiada kerja.

Ada satu kes dimana seorang perempuan yang sudah bertunang dgn seorang lelaki yg tiada kerja tetap tetapi memiliki rupa paras.Kemudian dia ditemukan dgn seorang yg bekerjaya, Dia memutuskan pertunangan dan pergi kepada lelaki yg berkerjaya itu. Ini membuktikan aspek security menjadi pilihan dia.Paras rupa tidak menjamin kepada hidup yg sempurna dan lengkap,paras rupa juga tidak mendatangkan pendapatan utk menyara hidup kepada kita kecuali kita menjadi gigolo.

p/s: Aku single,aku wasted,kerja aku menulis blog..ada orang nakkan aku tak?

Isnin, Februari 16, 2009

Padang Pasir dan Laut

Teringat aku kepada teka-teki ini,
satu utk lelaki satu utk pompuan..

Utk lelaki:

Kenapa lelaki tidak boleh mandi laut lama-lama?

Jawapan: Nanti jadi telur masin


Utk Pompuan:

Kenapa pompuan tak boleh mengembara ditgh padang pasir?

Jawapan: Berdasarkan iklan fernleaf, seorang pengembara arab mengembara
di tgh padang pasir, dia membawa bekalan susu bersamanya.
Bila dia berhenti utk minum susu, susu itu telah bertukar menjadi
Keju. So pompuan tak boleh la mengembara padang pasir sb ada susu.


Damn it...tak masuk akallll

Arab

Aku terjumpa dgn kawan aku yg tahu cakap arab.
Lepas tu aku bagitau dia aku boleh cakap arab sikit2.
Dia suruh aku cakap, then aku cakap apa yg aku hafal.

Ayatnya berbunyi:

Albaidu yakruju minaduburi wal sujajah!

Dia terkejut dan memuji aku kerana boleh mengungkapkan ayat itu.
Sebenarnya ayat itu boleh menyelesaikan teka-teka yang mana datang dulu?
Ayam atau telur? (yeke boleh selesai?)

Terjemahannya ialah:

Bermula telur itu adalah dari punggung ayam!

Kawan2 yg lain semuanya gelak blur!!

Suatu Pengakhiran

Memulakan sesuatu boleh dikatakan mudah dan tidak kusut.
Tetapi, jika ingin menamatkannya bukan semudah yang disangka.
Bila mana aku sudah mula menulis, aku amat sukar untuk berhenti.
Sukar untuk membuat kesimpulan kepada tulisan aku.

Perkara yang sama juga berlaku dalam kehidupan seharian kita.
Jika sblm ini aku dalam dilema utk menamatkannya,
Aku sering menarik balik penamatannya,
umpama meludah dan aku sendiri yg menjilatnya.

Kenapa aku boleh menetapkan resolusi ini?
Kenapa aku boleh menamatkannya?
Kerana aku sudah penat..
aku sudah nekad..
aku tidak kuat dan gagah..
atau aku mmg tidak inginkannya?

Implikasinya?
aku bebas, tiada kongkongan
aku terlepas, tiada belenggu
kotak fikiranku ada ruang utk objektif lain..

Wahai blogku,
terima kasih kerana menemaniku..
aku tidak akan menamatkan kamu
Itu hanya satu gurauan

Haruskah aku lari darimu dan meredah ombak pantai?

Ahad, Februari 15, 2009

Ahad Yang Sunyi

Aku insomnia lagi mlm tadi, aku capai remote TV dan mengaktifkan saluran ASTRO 715. Layan apa saja dihidangkan sambil bernafas bersama 20mg Tar dan 1.5 mg nikotina dan aku menghirup Milo fuse. Aku mengadap macbook lusuhku, layan youtube dan membayangkan nikmat tidur yang sempurna. Arghh..tension. Surau didepan rumahku sedang memperdengarkan azan subuh, tandanya hari baru sudah bermula. Oh..ianya Ahad. Aku mencapai pil tidur (deep sleep) dan menunggu masa utk tewas.

Wahai insomnia, pil deep sleep aku kau tewaskan, aku bangun selepas 4 jam tidur. Turun kebawah, tiada sesiapa. Adikku tidak balik, katanya ke Selayang. Maka terkebil-kebil aku keseorang. Pil deep sleep tu menyebabkan kepala aku sakit...gila berdenyut. Perutku menyanyi riang, kepala ku berpusing 360 darjah. Mi segera dicapai, janji palsu darimu wahai maggie..katamu 2 minit tp aku mengambil masa lebih dari itu.

Bersihkan diri dan sambung tonton TV, sambung dating dgn macbook lusuhku. Tiada sesiapa dirumah selain aku dan Shiro. Aku tgk shiro dan shiro tgk aku, shiro pun turut menyatakan kebosanannya. Aku bagi dia whiskas dan dia menyambung misinya..tidur.Arghh..bosannyaaaaaa

Tiada sesiapa yg datang menjengukku hari ini dan semalam. Aku hanya meluangkan masa dirumah. Aku anti sosial selama 2 hari. Banyak SMS ku terima, aku lewati satu persatu sms di telefon buah apple ku. Kawan2 ku mengajak aku keluar, the curve,midvalley,pavilion dan sebagainya. Aku tolak satu persatu,kerana aku memilih utk menyendiri. Dalam sunyi dan sepi ini, aku mencoret blogku tanpa henti.

Maaf kawan2, bukan kerana aku sombong...bukan kerana aku lupakan korang..tapi...aku sudah sengkek,sudah pokai. Aku sedang menghitung hari... menghitung hari agar akaun harimau ku mengaum. Mengaum agar aku boleh menyucuk kad ATM di mesin ATM kawanku.Bagi aku, bomoh tarik duit yang betul2 menjadi ialah mesin ATM.

Huh...benar..aku sunyi kerana aku pokai. Aku tak boleh keluar bersosial,mencari teman wanita,mencari sesuatu yang tertunda...INI KERANA WALLETKU KEMPIS!!!

My Tribute to: Nice Stupid Playground

Aku ingin memperkenalkan satu ruangan baru dalam blog ini.
Setiap hujung minggu aku akan tribute band/artis/personaliti.
Untuk minggu ini aku pilih Nice Stupid Playground, very nostalgic!!




nice stupid playground

Stereo Girl

As I open the door then it started to rain
And the TV is gone for another day

What I feel was sour the otherside
Do you feel the cryin'?
(Stay..) Stay for a while..
We can make it happen(ooh..ooh..)
Gonna have too much fun(we gonna have too much fun)

(Stay..) Stay for tonight..
Gonna make things happen(ooh..ooh)
Gonna have some teenage fun..

I remember the way you slept last night
It's gonna be alright..
You're a stereo girl..



And I Don't Admire

Do you know why
And I know that I found love
And I'm always never there
When I found you

And if I had it what I wanna
And I tell you what to do
If you keep me running after you

C/o:
And I thought
I'm watching you
But I don't ever make it
If I, I found you
And I thought the life line headin
You like I do
And I thought...
And I don't admire the things you do

Time after time
I think I'm sleeping love the time
I don't ever dare
When I found you


Bedroom Window

All alone in my room..
Sitting in the afternoon..
All i heard is those sad,sad..
Listen to what the said..
From the room window door..

Ordinary day...(3x)
Ordinary..

C/o

Little by little..
Thats she wants it all..
About you..
If you find me..
Im over,over you..

Lying down on my bed..
As the day seem so sad..
Wishing on the sunshine..
Come and take me now..
From the room window door..

Driver's High

Driver's High..


This metallic heart of silver grew hotter
I'll light the fuse for you
This is such wondrous high
Let's go kick up some dust!

A wild pulse coupled with the shouts
Before my eyes a rain of missiles
Adrenalin always pumping
It'll be me that overheats!

Even if I explode and turn into ash
I bet I'll be laughing as I am now
Throughout the city to the ends of the earth

Let's drive madly and perish together!
Throw up your arms!

To reach the horizon you've got to break down the barrier
Woh! Clash! Into the rolling morning
Flash! I'm in the coolest driver's high
This is the best finale ever! Yeah!

Soon enough we'll be no more and a pitch black morning will come for us
So get in your favorite clothes and we'll take off!
Raise your voice as high as you can and we'll slip through the atmosphere!

Woh! Clash! Into the rolling morning
Flash! I'm in the coolest driver's high
With steel wings

Until my time's up let's keep breaking through, 'cuz I was born speed crazy!
Woh! Clash! Into the rolling morning
Flash! I'm in the coolest driver's high
See ya in the next world, yeah!

Noktah

Aku sering membuat resolusi..
Aku kerap membuat keputusan,
Tapi aku tidak tegas..tidak keras..
Aku ingat aku sudah tetapkan noktahnya,
Namun ia bagai di padam
Aku kehilangan noktahku

Kemudian, aku tetapkan sekali lagi
tetapkan noktah
agar aku tidak penat
tidak lelah
agar aku berhenti mengejar
tapi, noktahku hilang lagi...

Roda terus berpusing,
noktah terus ditetapkan..
namun ia rapuh..
Noktahku tetap hilang

Bilakah ia akan berakhir?
aku bersandar dan menarik nafas dalam-dalam...
ianya tiada noktah

p/s: Terima kasih encik Khalid, kerana merembeskan inspirasiku

Sabtu, Februari 14, 2009

Kisah 2 Hantu

Tersebutlah kisah dua orang hantu. Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun berborakla untuk mengisi masa lapang kehidupan mereka sebagai hantu. Sepanjang perbualan mereka, Hantu B ni tak habis-habis menggigil. Lalu, Hantu A yang kehairanan ni pun bertanya,

"Apsal kau ni asyik menggigil je?"

"Oh..cara aku mati dulu teruk..aku mati dalam peti ais...sejuk!!" Jawab Hantu B sambil menggigil lagi.

"Ooo..kesian... aku dulu mati sebab heart attack." Kata Hantu A ramah.

"Kau memang sakit jantung kronik ye? Apsal ko tak gi buat operation? Kalau tak, sure kau tengah lepak-lepak ngan family kau sekarang." Balas Hantu B.

"Dah,aku dah buat dah !In fact mase aku mati tu, aku in recovery. Panjang ceritanya..." jawab Hantu A sayu.

"Ceritala sikit..Sambil-sambil lepak nih.."

"Camni..Aku syak isteri aku main kayu tiga ngan aku. So this one day, aku ingat nak perangkap la isteri aku..Aku pura-pura gi keje tapi actually aku park keta aku kat simpang hujung umah aku je. Seperti yang aku syak, masuk sebuah keta kat carpark umah aku. Aku rilex dulu sebab nak carik mase sesuai tangkap diorang."

"So, ko dapatla tangkap diorang?" tanya Hantu B penuh minat.

"Tak. Aku cume jumpe isteri aku je kat dalam bilik. Yang aku heran, mase aku masuk umah tu, aku nampak ade kasut laki kat pintu umah aku. Aku tanye isteri aku tapi die takmo jawab. So aku pun lari-lari sekeliling umah aku nak carik jantan tuh. Abis sume bilik aku carik tapi takde pun.. Last-last, sebab aku penat sangat berlari carik jantan tuh, aku pun jatuh pengsan sebab heart attack. And aku tak sangka aku mati lak..." kata Hantu A mengakhiri ceritanya dengan kesedihan.

Hantu B terdiam mendengarkan cerita Hantu A. Selepas beberapa ketika, Hantu B berkata,

"Kenapa kau tak check kat dalam peti sejuk? Kalau kau check kat situ, sure kita berdua still hidup lagi.

Happy Valentine Day!!

Aku ucapkan happy V-day kepada yg menyambutnya.
Bg aku V-day adalah hari utk bangun lambat dan miss class pagi aku..damn it...
takpe..jap lagi aku masuk kelas petang ye Encik Kamal...

Jumaat, Februari 13, 2009

Hiburan Minggu Ini : FIX YOU

When you try your best but you don't succeed
When you get what you want but not what you need
When you feel so tired but you can't sleep
Stuck in reverse.

And the tears come streaming down your face
When you lose something you can't replace
When you love someone but it goes to waste
Could it be worse?

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

And high up above or down below
When you're too in love to let it go
But if you never try you'll never know
"Just what you worth"

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

Tears stream, down on your face
When you lose something you cannot replace
Tears stream down your face and I...

Tears stream, down on your face
I promise you I will learn from my mistakes
Tears stream down your face and I...

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you.



p/s: fix me

Kerana Satu Persepsi,Semua Dihukum

Aku ada seorang kenalan yang sangat membenci orang kelantan. Katanya orang Kelantan itu jahat,low class,lembab,tidak berdaya saing,tidak ada inisiatif utk maju dan sebagainya. Aku tanya dia kenapa dia kenapa benci sangat? Orang kelantan juga adalah manusia yg mempunyai hak sbg seorang makhluk tuhan. Dari bangku sekolah lagi dia tidak sukakan orang kelantan, dia memulaukan siapa saja yang berasal dari sana.

Rempit

Menurut beliau rempit adalah budak kelantan, dan mereka ini dikatakan lebih mementingkan rakan-rakan daripada teman wanita sendiri. Malahan menurut beliau, mereka sanggup berkongsi teman wanita dgn rakan-rakan demi sebuah persahabatan. Bagi aku, ini bukan disebabkan mereka ini orang kelantan atau rempit...tapi ia kesan daripada keruntuhan akhlak yang kronik dalam masyarakat kita.

Filem Budak Kelantan

Sinopsis Filem Budak Kelantan

Dua orang sahabat, Buchek dan Jaha bertemu kembali di Kuala Lumpur setelah terpisah sekian lama. Kini mereka sudah dewasa. Namun akibat menjalani hidup, sikap dan pandangan yang berbeza, dunia mereka tidak lagi sama.

Buchek baru sahaja menamatkan pengajian di UM manakala Jaha, yang pernah menjalani kehidupan di sekolah Henry Gurney, kini bergelumang di celah kesibukan Kotaraya Kuala Lumpur.

Di saat mereka bertemu, Jaha ingin berkongsi perjalanan kehidupannya dengan Buchek yang ternyata sangat berbeza dengan cara hidupnya. Buchek melihat cara kehidupan kawannya yang terlalu liar, lalu tercetus hasrat dihatinya untuk membantu Jaha ke jalan yang lurus.

Apabila Buchek mendapat tahu Jaha telah jatuh cinta pada Che Nor, teman wanitanya, Buchek rela melepaskan Che Nor, dengan harapan Jaha akan berubah. Buchek percaya cinta boleh mengubah kehidupan manusia.

Namun, Che Nor enggan memenuhi permintaan Buchek kerana hatinya hanya untuk Buchek. Dia kesal dengan tindakan Che Nor yang difikirkannya terlalu mementingkan diri sendiri lebih dari perintah Tuhan. Malangnya, Jaha maut dalam kemalangan sebelum sempat kembali ke pangkal jalan dan Buchek menyalahkan Che Nor kerana menolak cinta Jaha yang penuh keikhlasan. Dia mengambil keputusan meninggalkan Che Nor dan menyambut cinta Lee Chen Chen, gadis cina yang telah diselamatkan daripada menjadi mangsa nafsu Jaha dahulu.


Selepas menonton filem ini, kebencian kenalan aku tadi terhadap orang kelantan semakin meluap-luap. Aku menegaskan kepada dia, itu hanya sebuah filem,sebuah rekaan sebuah ceritera.. Namun tetap tidak dpt mengubah tanggapan negatif dia. Kepada pengarah Wan Azli, tahniah...anda telah memberi gambaran buruk mengenai orang kelantan secara langsung.

Adakah persepsi ini wujud oleh pengalaman peribadi beliau dan beliau terus menerus menghukum semua orang kelantan jahat? Ini bermakna, rakyat malaysia dari negeri lain adalah bagus dan baik? Bagi aku, semua itu bermula dari persekitaran waktu membesar seseorang.Benar, beliau dibesarkan dalam suasana high class, well educated dan tersusun. Sedarkah beliau berapa ramai manusia di Malaysia ini dibesarkan dalam persekitaran sederhana dan low class?

Bangsa Melayu

Tahukah anda bahawa orang melayu di malaysia ini bukan penduduk asal? Kehadiran orang melayu ke tanah melayu bermula sejak kewujudan pentas sunda lagi. Di mana orang2 dari seluruh kepulauan nusantara mengembara dari satu tempat ke satu tempat yg lain. Pada waktu itu selat melaka sgt centek dan sgt senang utk diharungi. Mereka-mereka inilah yg menjadi penduduk awal di tanah melayu dan merekalah nenek moyang kita semua. Penduduk yg menduduki tanah melayu pada masa itu hanyalah orang asli. Maka tidak hairanlah kita boleh lihat pelbagai etnik yg menetap di sini seperti Jawa,bugis,minang,boyan,siam,melayu champa dan sebagainya.. Mereka di disatukan dan dipanggil bangsa melayu di negara kita.

Namun demikian, ada lagi di kalangan "melayu" ini masih mengaku etnik asal mereka masing2, jawa bangga dgn keturunan jawanya, bugis pun masih lagi mengaku mereka ini bugis.Siam pun masih lg mengaku mereka ini siam.Tetapi bila mengisi borang yg melibatkan subsidi dan berkenaan bumiputra..mereka menulis bangsa sebagai melayu bukan siam,bugis,jawa,sunda atau sebagainya. Dalam erti kata lain, kita ini datang dari rumpun yg sama, kenapa harus membenci?

Sedarkah anda, jika anda suka mengembara di seantrto nusantara..anda akan berjumpa etnik2 yg bukan dari malaysia yg menggunakan dialek yg hampir sama dgn dialek2 negeri yg ada di Malaysia. Tidak mustahil anda terjumpa dgn suku kaum yg menuturkan dialek ala-kelantan,kedah,perak. Ini kerana kita berasal dari rumpun yg sama.

Keunggulan bangsa

Oleh kerana kenalan aku tadi dibesarkan dalam persekitaran yg berdaya maju dan high class, maka dia menganggap orang dari pantai timur ini adalah ketinggalan/tak up-to-date dan low class. Mereka ini berpendapat hanya orang2 dari bandar2 besar saja yg baik,hebat dan layak utk menghukum org lain. Sedarkah mereka ini sikap ini tiada bezanya dgn orang2 yahudi yg menganggap bangsa mereka sahaja di iktiraf dan dipilih oleh tuhan. Bangsa2 lain hanyalah seperti binatang yg melata di muka bumi dan tiada nilai utk mereka selain dipergunakan.

Kita tidak layak menghukum dan menyimpulkan sesuatu berdasarkan hanya dari pengalaman peribadi. Sentiasalah gunakan pendekatan ilmiah bukannya emosi utk memutuskan sesuati. Jika anda masih benci, itu kebencian peribadi anda. Tapi jgn menghukum keseluruhan.

Sekian...chowwwwww

p/s: aku benci orang-orang (scarecrow)

Memperkenalkan...Shiro

ada kawan aku bgtau nak tgk gambar Shiro.
Shiro adalah kucing aku yg sgt mengada-ngada macam kuda.




Ini pose tido kegemaran shiro

Khamis, Februari 12, 2009

Curang

Seorang isteri ingin menghubungi suaminya, tetapi telefonnya tidak berkredit lalu menyuruh anak lelakinya menyampaikan mesej penting kepada si suami yang sedang bekerja di site.

Selepes si anak membuat panggilan, si anak memberitahu ibunya seorang perempuan lain yang menjawab pesanan telefon. Walaupun sudah berkali-kali si anak menelefon, tetap perempuan itu juga yang menjawab.

Si isteri pun dengan marahnya menunggu kepulangan suami dari kerja di depan pintu rumah. Sesampainya suami, si isteri membelasah habis-habisan si suami kerana perlakuan curangnya.

Habis berkumpul jiran tetangga di depan rumah untuk melihat drama petang itu. Si isteri menyuruh anaknya memberitahu semua orang apa yang dikatakan oleh perempuan di talian tadi.

Si anak pun cakap "Harap maaf, nombor yang anda dail berada di luar kawasan liputan. Sila cuba sebentar lagi".

Rabu, Februari 11, 2009

Mimpi yang sempurna

Pada suatu pagi ketika bangun dari tidur, seorang isteri berkata pada suaminya, “Tadi malam Ayang bermimpi Abang menghadiahkan Ayang set barang kemas berlian di hari Valentine ini. Apa pendapat Abang mengenai mimpi Ayang?”.

“Ayang pasti akan mengetahuinya malam ini jugak” jawab suaminya sambil membisik manja. Malam itu si suami memberikan kepada isterinya sebuah bungkusan hadiah.

Dengan hati berdebar-debar penuh rasa seksaited (sexually excited) si isteri tersebut membuka bungkusan hadiah itu perlahan lahan dan isi bungkusan hadiah tersebut adalah sebuah buku yang berjudul: “Jenis-jenis Mimpi dan Maksudnya“...

Kahwin

Seorang ibu membawa anakya berjalan-jalan dipusat membeli belah dan terserempak dgn teman lelaki lamanya. Si ibu pun berbual-bual dgn bekas teman lelakinya.

Selepas itu anaknya bertanya kepada si ibu " Mama, siapa tuh"?
Si ibu menjawab "Owh, itu bekas kekasih mama".
Si anak berkata" Handsome nye mama!papa tak handsome... gemuk,pendek dan buncit".
Si anak bertanya lagi "Kenapa mama tak kahwin dgnnya"?
Ibunya membalas "Err,Mama kahwin dgn dia,cuma tak nikah jer,mama nikah dgn papa ko,papa ko byk duit.Kalau mama nikah dgn dia, kita semua kena makan pasir"
Anak yg keliru itu bertanya lagi "Boleh saya panggil dia papa?"
Ibu menjawab "Sudah tentu! tapi jgn beritahu papa kamu kerana kamu mmg anaknya, lagipun mama masih lagi "kahwin" dgn dia sampai skrg."
Si anak dgn penuh kekeliruan.. "oooooooo". (buat-buat faham)

Fakta? Mengenai lelaki

aku pow ini dari isuhangat.blogspot.com


1.Lelaki tidak detail dlm percakapan

Contoh kes: Kakaknye baru saja putus cinta. Biler kite tanyer what's his comment dier just cakap: "Mm..dah nak putus nak wat camne..."

2.Lelaki tahan berjaga sepanjang malam demi hobi

3. Lelaki rela menghabiskan banyak wang untuk peralatan elektronik atau aksesori kereta.

4. Lelaki jarang muncul dengan jambang bunga.

Contoh kes:Dalam filem, sering kita lihat hero mincul tiba2 di rumah lovernya dgn sejambak bunga. Kenyataan nye? huh hampeh!!

Alasan: Sejak awal, otak lelaki lebih mengutamakan hal praktik. kebetulan, hal2 bunga nih tak menarik ruang logik otak mereka. Beli sesuatu yang bakal layu dalam beberapa hari benar2 satu pembaziran-itu tanggapan org lelaki laa kan.

5. Lelaki tidak bergosip

Alasan: Sebenarnya lelaki juga bergosip. Tapi cara dan gaya mereka bergosip tidak sejelas kita dan juga tidak pada saat objek yag nak digosip berada dekat situ. Kalau mereka punya masalah dengan seseorg, biasanya mereka menyelesaikannya, atau melupakannya.

6. Lelaki selalu mengaggungkan IBU mereka.

Alasan: Bagi lelaki, ibu mereka merupakan wanita ideal dan inti dari hidup mereka. Lelaki juga belajar mengenal rasa melindungi dari hubungan kedua orang tuanya, bagaimana ayah mereka melindungi ibunya. Makanya, tak perlulah mintak dia persoalkan apa apa ttg ibunya.

7. Lelaki sanggup menyimpan semua edisi Terhad komik, cd, jeans, jam tangan dan apa saja!

Alasan: Berbalik kepada asal mereka sebagai pemburu, lelaki senang menghimpun persediaan keperluan mereka sebanyak mungkin. Mereka selalu berwaspada bakal diadili lelaki lain, sehingga tidak hanya mengekar kuantiti, tapi juga kualiti yang dimilikinya. Bagi mereka, punya sesuatu yang boleh dibanggakan adalah prestasi tersendiri yang dapat memacu ego mereka.

8. Lelaki Senang melihat wanita memakai skirt pendek(mini skirt)-asalkan bukan kekasihnya.

Sambungan entah...

sambungan teka-teka bangang

Macam mana nak masukkan zirafah ke dalam peti sejuk?

Korang rasa camne?

Jawapan: Buka pintu peti ais, keluarkan gajah, masukkan zirafah, dan tutup pintu peti ais


cukup bangangkan jawapan dia?

Kepercayaan

kepercayaan adalah asas kepada pembentukkan negara bangsa.
Jika dilihat kepada penubuhan negara Malaysia, ia berlandaskan
kepada rukun negara. Semua rukun rukun tersebut bermula dgn percaya.

Apa akan jadi jika kita tidak mahu percaya terhadap sesuatu atau seseorang?
Ini akan membawa kepada penafian terhadap sesuatu,
tidak percaya membawa kekecewaan,
tidak percaya membentuk pemberontakkan minda dan tindak tanduk,
tidak percaya membuat manusia mencari altenatif,
tidak percaya membuat manusia mencari sesuatu yang baru.

Tidak percaya boleh dibalas dgn tidak percaya.
Jika kita tidak percaya kepada seseorang dan kita menzahirkannya,
orang itu ada hak untuk tidak mempercayai kita atau sebaliknya.

Jika kita ingin dipercayai, maka kita harus mempercayai orang lain,
secara automatik kita dibalas dgn kepercayaan.
Jika kita pernah mengkhianati kepercayaan,
maka kepercayaan akan melewati kita lantas terus meninggalkan kita.

Aku berikanmu kepercayaan, maka jangan kamu khianatinya..
Aku ialah RAKYAT, dan KAMU ialah PEMERINTAH dan KEPERCAYAAN adalah AMANAH,yakni NEGARA.

p/s: Entahla..mengarut lg..dikala aku mencoretkan ini, aku sedang menonton drama Change - Takuya Kimura. Ia mengenai seorang ahli parlimen muda yang ingin membuat perubahan dalam negara dgn acuannya sendiri.

Selasa, Februari 10, 2009

Degil

Kalau semua orang dalam dunia ni degil, apa agaknya akan jadi?

Hehehhe..

Aku rasa dunia akan lebih aman, sebab polis dan politician pun degil taknak
terima rasuah.

Jangan berdegil..dengarlah nasihat orang lain.. kita hidup di dunia ni,bukannya sorang-sorang. Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut suka hati jadi ape ha?

Dahlah tu SPR, ikut suara rakyat...jangan degilllllll

Panjang

Kawan-kawan aku pernah tanya,kenapa aku suka simpan rambut panjang?
Aku jawab "Rambut aku adalah my IQ source, kalo potong aku jadi bangang.. lg panjang lagi aku bijak".

Lepas tu diorang taknak tanya lagi

Marah

Kenapa manusia harus marah?
Kerana marah adalah salah satu daripada emosi yang melengkapi kehidupan manusia.
Manusia memiliki emosi seperti,gembira,sedih,curiga dan sebagainya.
Bayangkan jika manusia hanya memiliki emosi gembira sahaja.
24 jam 7 hari seminggu, gembira sepanjang masa.
Tengok kiri tengok kanan semuanya gembira.
Hidup akan menjadi bosan...semua sama..gembira sahaja.
Tiada warna warni kehidupan
Tiada pegalaman pahit manis..
Perasaan marah itu melengkapi kita sebenarnya..
Kalau tidak, kita tak merasa pengalaman utk menstabilkan diri selepas dimarah..
Merasa nikmatnya memarahi orang lain

Manusia marah ada sebabnya,
tidak puas hati,
di sakiti,
marah kerana dimarahi org lain,
dan jadikan alasan itu utk memarahi org sekeliling,
marah kerana panas baran,
marah kerana dendam,
marah kerana stress,
marah kerana inginkan perhatian,
marah kerana ingin marah..

Adilkah utk org yg dimarah?
Orang yg dimarah berhak utk diam agar meredakan api amarah itu,
berhak utk marah balik jika dia merasakan dirinya betul

Marah sepanjang masa?
Tidak normal,
Tidak stabil,
perlu buat sesuatu.

hmm,hari ini, aku sudah penat marah marah..
aku malas nak marah lagi..

p/s:Dedicate kepada kucingku Shiro yg suka mengada ngada dan mengiau tak kira masa...hanginnn gua dkt lu...aku dah bg whiskas ko tak habiskan...kucing hitam yg tak cun jgk yg tolong habiskan..shiro shiro...

Isnin, Februari 09, 2009

Peti Sejuk

Aku sering ckp dkt dia
kalo merajuk pergilah masuk dalam peti sejuk.

Aku rasa sekarang dia dah masuk dalam peti sejuk..
Macam mana nak suruh dia keluar? Any idea?



Entah....

Bangun je tido aku teringat satu teka-teka yg agak bodoh.

Soalan: Bagaimana caranya nak masukkan gajah ke dalam peti sejuk?

Aku pasti korang semua tahu jawapannya, very famous one.

Jawapan: Buka pintu peti sejuk, masukkan gajah,tutup pintu peti sejuk.

what da fak....

Perfect dan sentiasa betul

Kita selalu mendengar ungkapan nobody perfect, tp bolehkah kita menjadi perfect/sempurna?
Manusia dijadikan berlainan antara satu sama lain. Dan mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Oleh kerana ada mereka yang ingin berhibur, maka wujudnya ahli muzik. Bukan semua orang boleh atau ada bakat sbg seorang musician. Dan musician juga tak semestinya boleh meyelesaikan Newton Law (Hukum Newton). Oleh itu ungkapan Nobody perfect boleh dikira betul.

Menjadi Sempurna

Menjadi sempurna bermakna kita memiliki apa saja benda yg orang lain inginkan.
Ada orang yg mahu skill dlm membuat keputusan. Kita ada
Ada org ingin pandai menyesaikan kerja dgn pantas. Kita ada
Ada org ingin dipandang tinggi oleh orang lain. Kita ada
Maka kita boleh jadi perfect.
Tapi adakah pandangan peribadi mengenai sempurna itu sama dari setiap org?
tidak..ia subjektif.

Sentiasa betul

Menjadi seorang manusia yg sentiasa merasakan diri mereka betul adalah merbahaya.
Seorang pemimpin yg tidak mendengar keluh hati org bawahan dan rakyat dan mengaggap segala tindakkan dia adalah betul. Ini zalim, ini kejam namanya. Keras kepala.

Seseorang yg merasakan apa yg diarahkan adalah sentiasa betul,
ini ego, ini memandang rendah kepada org lain namanya.

Manusia yg merasakan dia sentiasa betul tidak cenderung utk meminta maaf walaupun dia tahu dia silap. Mereka menggunakan apa saja saluran yg ada utk "membetulkan" org lain dgn idealogi mereka. Menerima kemasukkan org yg dilabel jahat ke dlm organisasi utk menukar kerajaan juga mereka anggap betul. Media jugak turut mengiyakan keBETULan itu.

Mereka akan sedar bahawa mereka sebenarnya salah bila mereka sudah tidak ada kuasa lg.
Tgk je chedet kita, dia mengaku..semasa beliau berada diatas, semua yg dickp semua org cakap betul,dan dia pun rasa betul. Bila beliau sudah tidak ada kuasa, baru dia perasan,dia pernah salah..tp org lain mengiyakan je...kesimpulannya, org yg merasakan diri sentiasa betul dikelilingi oleh kaki ampu..

Pefectionist

Ini bukan seorang yg sempurna..tp perasan mereka ini sempurna.
Mereka adalah org yg cerewet dan ego di atas bakat yg dianugerahkan kepada mereka.

p/s: maafkan aku kerana entah apa2 yg aku karutkan di pagi buta ini.wahahhahah. aku x mampu jadi perfect tp cuba utk jadi almost perfect.

Ahad, Februari 08, 2009

Surat cinta

Aku ingin menghantar surat cinta kepada si dia,
tp aku malas menulis, maka aku beli surat cinta yg sudah siap.
Adakah dia akan menerimanya?



Korang rasa camne si dia reply surat cinta ni?

Kata-kata itu adalah doa?

Aku sering terfikir, adakah kata-kata itu adalah doa? tapi aku tetap sangsi.

Aku sering berkata aku adalah seorang genius,
tapi aku sebenarnya lembab dan lagging.
Bila aku ingin buat sesuatu, aku akan berfikir dulu.
Wajarkah? apa akan berlaku? Baikkah utk aku?
Kesudahannya aku membuang masaku.
Aku sepatutnya fetch someone utk keluar jalan2,
endingnya aku kena marah sebab aku lembab,
sebab aku tak boleh buat decision,
sebab aku selalu depend dkt dia.
Kata-kata aku sbg seorang yg genius tidak menjadi satu doa yg termakbul.

Aku sering berkata aku akan berjaya,
hakikatnya aku tetep di takuk lama,
bila aku memulakan sesuatu,
aku akan terhenti di satu tahap.
Kata-kata aku yang aku akan berjaya tidak menjadi satu doa yg termakbul.

Aku sering berkata aku ada segalanya,
hakikatnya, aku hilang segalanya,
aku keseorangan menjalani hidup ini.
Kata-kata aku yang aku ada segalanya tidak menjadi satu doa yang termakbul

Aku sering berkata aku akan berubah,
Benar, aku boleh berubah,
tapi utk seminggu dua dan aku akan balik kepada asal,
Kata-kata aku yang aku boleh berubah tidak menjadi satu doa yang termakbul.

Tiada langsung yang termakbul?
Ada..ia ada..

Aku sering berkata aku seorang loser,
ini saja yg termakbul.
Yup, aku seorang loser.

Aku sering berkata aku seorang yg malas,
ini pun termakbul...
terbukti secara klinikal.. aku seorang pemalas..

p/s: Puisi yg tak seperti puisi ini ditulis masa aku sedang lapar dan malas nak keluar. adehh..laparnye...Encik Delivery..tolonglah aku...

Pepatah untuk hari ini

Memaku dulang paku serpih,
mengata orang aku yang lebih.

Penerangan:
Pepatah ini sgt reflect pada aku yang suka memerhati gelagat orang lain, dan diikuti dgn kutukan dan umpatan dari aku. Padahal benda yang aku kutuk tu ada pada aku malahan lebih lagi.

Contoh:

"Lu tgk mamat tu,shopping mengalahkan orang pompuan".
Realitinya, aku tak habis2 lg membayar hutang kredit kad akibat daripada sifat suka menyopping aku.UWaaa.gaji bulan ni dah clear...AH Long berlesen dah ambik...

Aku baru menambah hutang dgn membeli jam ini..damnnnnn it..

Luminox Evo Navy SEAL Colormark series model 3067

Sabtu, Februari 07, 2009

Salahkah menjadi virgin?

Sedutan dari filem American Pie " Are you virgin? eeee..grosssss...disguisting!! don't come close to me"!

Bait bait ayat di atas juga boleh kita dengar di negara kita pada masa skrg. Tak payah la nak pegi US or Europe. Malaysia sudah maju dan pemikiran warganya turut maju seperti negara kita malah lagi advance. Aku selalu borak kosong dan membuang masa dgn kawan2 aku. Pelbagai topik dibincangkan secara open tanpa penglibatan FINAS. Kiteorang borak la pasal virgin and dgn selambernye salah satu dari kawan aku ni confess, i'm not virgin. Yang lain nye just membalas " ko takyah kira, mmg semua org tahu" diselangi dgn gelak tawa beramai-ramai.

Lepas tu dia tanya sorang-sorang, aku jawab tak, sb virgin aku diragut oleh tanganku sendiri. Mostly ahli forum kiteorang semuanya takde virgin. Sampaila dkt satu mamat ni... ERRR, aku virgin lg... seraya semua berkata "WHATTTTTT"? dan diselangi dgn dialog dari filem mat salleh..."EEEE..gross..busuk...taknak aku kawan dgn ko". Diskriminasi atau gurau senda? Aku secara automatik menafsirkan itu sebagai gurau senda.

Well, itu hak masing2 utk mempertahankan virgin masing2. Kalau diikutkan, mmg bagus kalo pertahankannya. Agama melarang maen sblm nikah, aku assume every agama larang.Well done my friend (tuju kepada kawan aku yg virgin tu). ko makhluk unik,spesis yg rare. keep it up. Jangan tewas.

Aku bertanya soalan ini kepada beliau, "Bro, kalo ada awek kangkang dpn lu dah standby, lu nak buat apa"? Dia pun jawab " Aku prefer hand job or blow job". Kemudian tempat itu diisi oleh hilai ketawa ahli forum.

p/s: aku virgin atau tidak? dari segi teorinya tak, sb dah diragut tangan aku sendiri. Dari segi praktikalnya, hanya aku dan tuhan saja yang tahu, seraya menyanyikan lagu Kid rock, only god knows why...(tak kena mengena langsung tajuk lagu tu)

Jumaat, Februari 06, 2009

Aku tak mengeluh lagi..

Diwaktu aku menulis entry ini, sambungan internet ketika ini sgt gampang dan cilake! Nama je jalur lebar, tp speednye mengalahkan dial up TMNET 1515.

Aku rasa cam nak imbas balik lak zaman pakai dial up internet dulu. Aku masih ingat bapak aku belikan aku pc 80486 (model sblm pentium) pada 12/12/1996. Kalau dibandingkan dgn laptop yg aku pakai skrg ni, bagai langit dgn bumi. PC tu dilengkapi dgn modem 33.6kbps je. Korang nye streamyx skrg ni 1mbps, jauh beza tu beb!

Masa nak connect kena masukkan username dgn password lepas tu letak nombor telefon 1515 utk TMnet 1511 utk Jaring. Yang bestnye, masa tgh connect tu, dia ada kuar bunyi macam mesin fax.Bunyi je modem tu, dlm masa yg sama berbunyi jugak suara mak aku dari luar.. "Dah start ke? bil bulan lepas dah 300"!. Dulu mana ada unlimited usage mcm skrg.

Guna akaun TMnet orang lain

Dulu, billing TMnet camni 1sen per minit caj dkt bil telefon. 1.5 sen lg caj dkt bil TMnet. Ini bermakna 2.5 sen per minit sama dgn RM1.50 sejam. Kalo aku pakai tak henti selama sebulan, 1.5X24 = RM36 Sehari 36X30 =1,080 SEBULANNNN!!! Mahal gila utk max speed 56kbps!!! Maka aku mula mengumpul username dan password org lain utk kegunaan sendiri. Jimat 1.5 sen seminit. Tup tup aku dilantik jadi naib pengerusi Kelab IT sekolah DAN password tmnet itu AKU YANG PEGANG.hehehe..Bukan aku je yg pakai, siap aku share dgn kawan2 lg tu..

MIRC dan NUKING

mIRC ni guna utk chat mcm kita pakai ym,msn dan gtalk. tp takde la IMvironment/audible utk gelak guling2 tu. Paling gempak pun pakai ASCII art. Nak show off sikit pakai la mirc script, bleh flood channel, flood org yg aku benci sampai dia disconnect. Dulu anti virus dan security ni tak mantap sgt. Bila pakai irc ni, bleh nampak ip address orang. Install nuke software dan trojan software. Lepas tu guna dcc send utk bg trojan agent dkt mangsa. yang bestnye, trojan agent tu dlm bentuk game, seingat aku game whack-a-mole. Sedang si mangsa tu layan whack-a-mole, aku just masukkan ip address dkt dan aku bleh eject cdrom,reboot pc,shutdown pc,start program dan macam2 lagi..nostalgia dowhhhhhh!!! Mana perginye bebudak #sakti #sangap DALnet? rindunye dkt korang.

Download lagu

Dulu mana ada torrent. Aku download ikut channel mirc,website,dan napster.Napster la yg start buat p2p music sharing and 1st kena sue. Aku igt lg antara lagu yg aku dpt dari Napster ni spt System of a down - Marmalade, RATM - wake up, Offspring - come out and play, manowar - courage dan byk lg yg aku dah lupa.

Buat website

Dulu nak buat website mmg susah. Kena tahu HTML code. Lps tu keluar Hotdoq software dan ms frontpage. Dah la nak buat susah, nak host pun susah. Dulu ada geocities,tripod,angelfire. Aku kena upload manual pakai ftp. Skrg ada joomla,wordpress,moveable type. Senang senang.

Dah la..aku dah taknak mengeluh..dulu lagi susah. mengeluh pun streamyx slow jugak..
nasib nasib..ini lah kelebihan monopoli satu kampeni. TERIMA KASEH TM!!

Khamis, Februari 05, 2009

Aku Kembaliii!!

Sorry semua!! dah 2 tahun aku bercuti.. tiba masanya aku kembali ke berbolok..

Lagu tema: 1000 Tahun
Artis: Butterfingers


memanglah penat tapi macam mana nak buat,
sudah terlambat baru nak cepat, terperanjat,

harap maafkan, diatas segala kesulitan,
perselisihan yang dihadapi, selama ini,
amat dikesali.
takkan berulang lagi!

KEMBALI, kembali kepada selamanya,
KEMBALI, kini ku bangun sedar dari mimpi,
KEMBALI, kembali kepada petak pertama,
ku mahu hidup 1000 tahun lagi

saya tak akan, mengambil kesempatan walupun,
diriku ini kesempitan di awan ke Sembilan,
kotaraya, kosmopolitan ini penuh dengan
iblis dan syaitan penuh dugaan,
KALAU JATUH LAGI,
BERDIRI KEMBALI!!!
SEKALI LAGI!!!

KEMBALi
ku mahu hidup 1000 tahun lagi.

Ini Parti Perikatan punya kerja...baru la diorang berani cakap macam ni!!

Ambik dari sini http://id-top.blogspot.com/2007/12/malaysia-malingsialan-merusak-budaya.html

Salam Kebangsaan Untuk Seluruh Pemuda-Pemudi Republik Indonesia dimanapun berada, baik yang sedang berada diantara Sabang Sampai Merauke atau yang sedang berada diManca Negara. Salam Persaudaraan, Jangan kita biarkan negara manapun untuk mengusik aset kebudayaan kita, karena bagaimanapun itu adalah milik negara kita yang harus kita pertahankan. Cinta Tanah Air Sebagian Dari Iman.... Satu Nusa Satu Bangsa Satu Bahasa Kita


Malingsia Tidak Beretika
Sampaikan ke semua tenaga kerja Indonesia terutama yang bekerja di MALINGSIA agar :
1. Tidak memberikan resep makanan Asli Indonesia ke Orang orang MALINGSIA.
2.Jangan menyumbangkan tarian atau apapun yang berbau budaya asli Indonesia pada orang MALINGSIA.
3. Jangan bermain musik Tradisional Indonesia Pada Orang MALINGSIA.
Kita semua telah tau bahwa Negara satu itu adalah NEGARA TAK BERETIKA, NEGARA PLAGIAT MURNI Negara tanpa kreativitas, tak mau dan tak mampu menciptakan karya, Jadi mulai saat ini sebaiknya kita berhati hati menyajikan sesuatu yang asli budaya Indonesia pada negara MALINGSIA dan mari sejak sekarang sebut negara itu dengan sebutan MALINGSIA bukan MALAYSIA, Berapa banyak budaya Indonesia direbut? Masih tegakah budaya kita di Maling?


Kami Bukan Ciplak Kok, Cuma Mencontek Aja !



Malaysia (Malingsialan) merusak budaya Melayu

Tengku Kesuma DiLaga
Sikap Malaysia sangat kontraproduktif dalam hubungan negara serumpun dan menunjukkan kualitas peradaban Melayu yang rendah.

Kkasus Donald yang dianiaya empat polisi Malaysia saat berada di negeri jiran itu pekan lalu merupakan kasus kemanusiaan. Malaysia terlalu sering menginjak hak kemanusiaan warga Indonesia seperti acap terjadi kasus tenaga kerja Indonesia (TKI) yang dianiaya dan tewas di tangan majikan mereka warga Malaysia. Gejolak yang terjadi di Tanah Air karena penolakan pemerintah Malaysia meminta maaf kepada Pemerintah Indonesia adalah hal yang wajar.


Lagi pula Pemerintah Indonesia harus tegas karena negara merupakan wali bagi rakyatnya dan jika rakyatnya dianiaya di negara lain, pemerintah harus membelanya.

Sebagai negeri serumpun yang semakin dekat hubungan geografis dan semakin dekat pula hubungan darah, Malaysia seharusnya dapat bekerja sama dengan baik dan saling pengertian.

Negara-negara Eropa yang juga merupakan negara serumpun tapi mereka dapat bersatu dan bekerja sama dengan baik. Namun, sikap Malaysia beda, tidak menunjukkan negeri serumpun yang baik. Bahkan, sikap Malaysia ini sama dengan Singapura, negeri Melayu yang juga kehilangan peradaban yang baik.

Perubahan sikap Melayu yang seharusnya menunjukkan suatu bangsa dengan kualitas peradaban tinggi itu, karena negara tersebut baru belajar jadi negara makmur. Rohani Melayu mereka kosong dari peradaban, hanya dipenuhi materi sehingga mereka bagak (sombong).

Pemerintah Indonesia selama ini terlalu memberi hati pada Malaysia jika ada warganya teraniaya di negeri jiran itu. Namun, dalam kasus penganiayaan Donald ini Pemerintah Indonesia jangan diam, agar negara persemakmuran itu tahu fungsi dan peran Indonesia sebagai negara besar di rantau Asia.

Yang harus dilakukan Pemerintah Indonesia adalah menekan Malaysia sehingga ada perjanjian antar negara (Government to Government/G to G) agar tidak terjadi lagi pelanggaran hak asasi manusia yang dilakukan Malaysia terhadap warga Indonesia. Jika perlu Pemerintah Indonesia membawa kasus penganiayaan ini ke mahkamah internasional. Lihat saja Filipina, warganya yang teraniaya di Malaysia dibela habis.


Yang selalu Di Banggakan Malingsia?

Petronas Tower
Contractor: Korea
Management: Australia

Badmintonall
all players are Malaysian Chinese and Indians
Coach: Indonesian

Angkasawan aka Astro-tourist-naut
Spaceflight: Rusian Soyuz

SMART Tunnel
Engineering design, construction, and management: Mott MacDonald (UK)

Shukoi : Russia
Submarine: France
A soldier who passed out in Lebanon: Malaysian bumiputera..

Proton
Engines: Japan and France
Body: Malaysia (sub contracted to India)

Toll road
Contractors: China, Korea, Indonesia, all countries except Malaysia
Taxi drivers: Malaysians

Genting Hihland
Contractor: UK
Owner: Malaysian Chinese
Gamblers: Sporean, Hk, India, Indonesian, Malaysian Chinese and Indians
Office boys and servants: Malaysian Bumiputera

Pictures of Bigfoot in Johor
pictures are fake, manipulated from a French
archaeological book

Professionals: doctors, lawyers, engineers, accountants, etc: Malaysian Chinese, Indians, and Expats
Matrempit: Malaysian Bumiputera

Holywood artist: M Yeoh (Malaysian Chinese) Pelawak: Malaysian Bumiputera
Malingsia Miskin Sekali Kreatifitasmu
Ternyata beneran banget kalo musisi-musisi Malingsia ini kwalitasnya rendah. Seenaknya saja menjiplak lagu-lagu Indonesia. Nggak percaya? Lihat nih : Disini

p/s: Next entry aku akan response posting korang..jaga korang. Tak buat research ke? diorang ckp badminton player malaysia adalah Malaysian Chinese and indian. Hafiz Hashim tu indian ke? Sidek anak branak tu indian/chinese ke? korang memang la..satu bangsa satu negara..nama agnes monica, tp asalnya chinese...tah tah..taufik hidayat pun chinese?