Isnin, September 27, 2010

Dinar dan Matawang

Ramai yang masih belum faham apa dia duit aka currency.
untuk sekali imbas sahja mari kita renungkan definisi dan fungsi sebenar duit dan kita kaitkan dengan fiat money yang wujud sekarang. serta kita ungkit kembali sejarah dinar serta kaitan fiat money dengan riba yang kuat.
Wang atau duit merujuk sesuatu objek atau barang yang diterima masyarakat umum dan sah di sisi undang-undang sebagai medium pertukaran dalam urusan jual beli dan urusniaga lain dan di gunakan secara tetap.

fungsi-fungsi wang:

1)sebagai medium pertukaran
2)alat mengukur nilai
3)alat menyimpan nilai
4)alat bayaran tertunda

wang fiat yang kita ada sekarang ini telah gagal menjalankan fungsi 2,3,4 yakni mengukur nilai,menyimpan nilai, alat bayaran tertunda.
wang fiat gagal.inflasi yang berlaku bukan lah di sebabkan permintaan dan penawaran tetapi di sebabkan kegagalan wang fiat menjalankan fungsi-fungsinya. dari segi syara ini adalah haram di sisi islam kerana telah menghilangkan hasil yang diperolehi oleh individu. sebagai contoh mudah si folan bekerja di ladang dan mendapat upah rm1000 sebulan dia menyimpan duitnya selama beberapa bulan sebanyak rm1000 dengan harapan dapat membeli seekor lembu untuk hantaran khawin beliau tahun hadapan kerana harga lembu skg berharga rm1000. akan tetapi setelah tiba waktu hendak meminang pemuda tersebut gagal membeli sekor lembu kerana harga lembu telah meningkat rm1500. oleh kerana itu si folan hanya mampu membeli kambing yang berharga rm800 sayang keluarga wanita telah menolak pinangan si folan kerana gagal memberi apa yang telah di janjikan. setelah penat lelah bekerja selama beberapa bulan mengumpul duit si folan gagal. hasil keringat titik peluh beliau telah hilang akibat kegagalan matawang fiat mengekalkan fungsi wang sebagai medium penyimpan nilai dan alat bayaran tertunda.
cuba kita renungkan kemanakah nilai duit ini pergi seperti angin? jawapan jelas nilai duit itu telah berpindah secara tidak langsung kepada pihak2 yang mengurus matawang fiat dunia a.k.a zionis. mereka mendapat cukai secara tidak langsung hasil dari titik peluh orang miskin tanpa perlu bekerja keras.

Mengikut wikpedia Wang fiat adalah wang yang nilainya ditentukan oleh undang-undang dan bukan adanya barangan dan perkhidmatan. Wang fiat, contohnya wang kertas, merupakan simbol komoditi atau janji kerajaan [5]. Walaupun dipanggil dan dianggap wang, wang kertas bukanlah wang yang sebenar. Nota wang kertas adalah berasaskan janji untuk membayar wang sekiranya dituntut.

Wang fiat menyelesaikan beberapa masalah wang komoditi. Wang kertas lebih mudah disimpan dan diangkut berbanding ketulan emas dan perak. Buku cek dan urus niaga elektronik memudahkan lagi pertukaran.
Namun kegagalan besar wang kertas (dan syiling) adalah sebagai nilai simpanan. Dolar Amerika Syarikat (atau Nota Simpanan Persekutuan) telah kehilangan 95% daripada nilainya sejak 1913. Wang kertas sering kehilangan nilainya melalui inflasi, kerana wang kertas sentiasa diisukan atau dikeluarkan. Wang kertas turut mempunyai kekusutan apabila pengeluar wang kertas tidak boleh membuat pertukaran dengan janji untuk membayar dengan emas atau perak. Kekusutan pertama Nota Simpanan Persekutuan adalah pada 1933 apabila rakyat Amerika tidak boleh lagi menebus atau menukar dolar kepada emas pada $20 per auns. Kegagalan kedua pula pada adalah pada 1971 apabila orang luar yang ke Amerika tidak boleh menebus nota untuk emas pada kadar $35 per auns. Pada 2006, nilai dolar telah merudum kepada lebih kurang $700 per auns.

Wang fiat, terutamanya dalam bentuk kertas dan syiling, mudah rosak atau hilang. Namun kelebihannya terhadap wang komoditi ialah undang-undang yang mencipta wang fiat juga menyatakan bahawa wang yang rosak atau binasa boleh diganti semula. Sebagai contoh, kerajaan AS akan menggantikan wang kertas yang cacat atau rosak sekiranya sekurang-kurangnya separuh wang itu dapat disusun semula [8]. Disebabkan wang kertas amat mudah rosak, sesetengah kerajan seperti Malaysia, New Zealand dan Singapura mula menggunakan wang plastik.

Satu lagi kelemahan wang kertas adalah ia bergantung kepada sistem undang-undang (kerajaan) yang mengeluarkannya. Sekiranya kerajaan tersebut jatuh, mata wang yang bergantung padanya akan turut serta.
dengan keadaam economy usa sekarang yang menanggung hutang yang besar wang fiat tidak akan bertahan selama seratus tahun lagi kerana negara-negara rakan dagangan akan hilang kepercayaan untuk membeli bon terbitan federel reserve usa, dimana negara-negara itu kini telah meningkatkan pegangan ke atas emas tanda-tanda itu jelas apabila negara seperti china dan teluk arab telah meningkatkan rizab emas mereka sebagai insurans jika perlaku keruntuhan ekonomi dunia.

Di bawah cedok dr http://www.yadim.com.my/Ekonomi/EkonomiFull.asp?Id=173
Menyelusuri sejarah, dinar emas telah menjadi piawai bagi mata wang dunia, selama beribu-ribu tahun, sehinggalah ia diganti kepada wang kertas dolar hanya pada awal tahun 1970-an.Dinar berasal dari perkataan bahasa Latin Denarius iaitu matawang yang digunakan oleh Kerajaan Rom yang diperbuat dari logam perak. Ianya digunakan pada tahun 211 sebelum masihi di mana 1 denarius perak beratnya kira - kira 4.5 gram.Dari perkataan Denarius ini, wujudlah pelbagai matawang yang lain seperti Denier (mata wang perak Perancis), Denaro (mata wang perak Itali), Dinar (mata wang emas Islam), Dinero (mata wang perak Sepanyol) dan Dinheiro (mata wang perak Portugis).Pada penghujung zaman Republik Roman, mata wang Denarius dari logam emas mula digunakan dengan dikenali sebagai Denarius Aureus yang bermaksud Denarius Emas. Semenjak dari itu, perkembangan mata wang emas telah berubah mengikut peredaran zaman di mana semasa pemerintahan Constantine The Great (306 – 377 Tahun Masihi) mata wang emas lama telah ditukar dengan mata wang yang lebih ringan yang dikenali sebagai Solidus yang beratnya 4.5 gram. Mata wang emas Solidus ini telah digunakan sehingga berakhirnya zaman Empayar Byzantium dan telah tersebar penggunaannya ke seluruh Semenanjung Tanah Arab sehinggalah ke zaman awal Islam.

Dari zaman bermula berkembangnya agama Islam, penggunaan mata wang dinar emas dan dirham perak dari Parsi telah digunakan menjadi mata wang bagi setiap ummah ketika itu dalam urusan jual beli.Hanya pada zaman pemerintahan Khalifah yang ke-3 iaitu Khalifah Saiyidina Ummar al-Khattab (13 – 23 hijrah / 633 – 644 masihi), penggunaan mata wang dinar dan dirham mula dikawal dari segi corak dan berat. Di bawah pemerintahan Khalifah Ummar, corak mata wang Islam telah diukir dengan nama Allah s.w.t. dan sebahagian dari ayat-ayat suci al-Quran. Berat mata wang Islam ini juga telah ditetapkan iaitu mata wang dinar mestilah mengandungi emas seberat 1 mithqal (iaitu seberat 4.25 gram ukuran pada masa kini). Manakala bagi mata wang dirham pula, beratnya adalah sebanyak 2.975 gram perak (ukuran pada masa kini) di mana jika nilai tukarannya dengan dinar ialah 7 dinar emas bersamaan dengan 10 dirham perak.Kepentingan dinar emas jelas dicatat dalam buku Ibn Khaldun yang bertajuk “al-Muqaddimah.” Di dalam buku tersebut, mencatatkan akan wahyu Allah s.w.t. memasukkan dinar serta dirham dan ini telah membawa bersamanya banyak kaitan dalam hukum seperti zakat, perkahwinan dan hudud. Sebab itu di dalam wahyu Allah s.w.t. dengan jelas telah menyatakan akan ukuran yang tetap mengenai zakat dan sebagainya dengan menggunakan dinar dan dirham tidak dengan yang lain. Islam mementingkan keredaan Allah s.w.t. dalam setiap pelakuan dan pekerjaan yang dilakukan kerana keredaan Allah s.w.t. akan memberikan kesejahteraan kepada kehidupan dunia dan akhirat. Idea mengembalikan dinar emas bukan suatu perkara kecil kerana ia secara langsung atau tidak, turut melibatkan soal sistem sosial, ekonomi, politik, dan, keberkatan dari-Nya.Malah, kelemahan umat Islam sedunia mula ketara apabila berakhirnya penggunaan dinar emas.
Menurut sejarah, pemerintahan Islam di bawah Khalifah Uthmaniyah di Istanbul, Turki telah dihelah dengan kemajuan dan pembangunan. Pinjaman wang kertas daripada Eropah untuk membangunkan Turki telah menjadikan negara tersebut berhutang dan melalui sistem wang kertas bersama riba telah melemahkan pemerintahan Khalifah. Riba sangat dibenci Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Ini diterangkan dalam al-Quran yang bermaksud: “Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba) maka ketahuilah bahawa Allah dan Rasul-Nya akan memerangi kamu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu, kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya,” (al Baqarah:279).Memang tidak dapat dinafikan, sistem wang dunia berasaskan wang kertas dan berlandaskan riba ini telah telah membawa kepada banyak kerosakan seperti kemiskinan, kerosakan alam sekitar, monopoli pengeluaran dan pengedaran. Sistem ini juga menimbulkan berbagai masalah seperti pengangguran, jenayah, maksiat dan kejatuhan moral. Sistem ini yang dikendalikan oleh institusi perbankan, sistem demokrasi dan ahli politik yang tidak bertanggungjawab telah memberi sumbangan kepada kesengsaraan masyarakat dunia.Ibnu Abbas r.a. dari Ishaq Ibn Basheer dan Ibn Asakir di Kanz al-Ummal mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, yang bermaksud: “Orang yang pertama mengikuti Dajjal adalah 70,000 orang Yahudi...dan antara tanda pelepasan Dajjal adalah amalan riba.” Kini, dinar emas telah kembali dan ramai umat Islam dan bukan Islam dari seluruh dunia menyeru supaya dinar emas ini dikembalikan. Ditengah-tengah kekalutan ekonomi yang melanda kini, kilauan dinar emas dilihat dapat mengembalikan sistem kewangan yang lebih munasabah dan mantap. Ramai yang telah sedar akan tipu helah sistem kewangan yang ada dan masyarakat dunia sudah mula meminta supaya mengembalikan kebebasan untuk memilih.

Sekiranya demokrasi dilaungkan di seluruh dunia supaya diamalkan dalam semua perkara, mengapa tidak kebebasan diberikan untuk memilih dinar sebagai wang?
mengambil kata-kata imran hussien di youtube jika tun mahathir cuba memperkenalkan dinar kepada public masyarakat awam tun mungkin dah lama kena bunuh mungkin zionis masih membenarkan transaksi antara negara menggunakan dinar.
mengapa wang fiat di kaitkan dengan riba?
kita lihat apa definisi riba

Definisi Riba
Secara bahasa riba berarti bertambah tumbuh tinggi dan naik. Adapun menurut istilah syariat para fuqaha sangat beragam dlm mendefinisikannya. Sementara definisi yg tepat haruslah bersifat jami’ mani’ yaitu mengumpulkan hal-hal yg termasuk di dlm dan mengeluarkan hal-hal yg tdk termasuk darinya.Definisi paling ringkas dan bagus adl yg diberikan oleh Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin rahimahullahu dlm Syarah Bulughul Maram bahwa makna riba adalah: “Penambahan pada dua perkara yg diharamkan dlm syariat ada tafadhul antara kedua dgn ganti dan ada ta`khir dlm menerima sesuatu yg disyaratkan qabdh .”
Dari Abu Said ra, Bilal ra membelikan Rasulullah saw barni (sejenis kurma yang baik) dan apabila Rasulullah saw bertanya kepada Bilal bagaimana kurma ini diperolehi, maka Bilal ra pun menjawab “Saya ada kurma yang kurang kualitinya ditukarkan dengan barni - 2 sa’ untuk 1 sa’.Mendengarkan hal ini Rasulullah saw pun berkata, “Oh, ini adalah riba. Jangan lakukan begitu. Sekiranya kamu berkehendak, maka jualkan kurma yang kurang kualiti tersebut dengan sesuatu yang lain dan beli lah kurma yang lebih baik dengan harga yang ditawarkan.” (Muslim & Ahmad). mengapa dalam hadis ni rasulullah kata itu adalah riba kerana pada masa tu bila wang dinar kurang di pasaran maka masyarakat menggunakan kurma sebagai medium wang kerana kurma boleh menyimpan nilai. dan ini adalah haram kerana ada lebihan seperti kita menukar wang rm5 dengan rm10 dan dari hadis ini juga kita dapat mengetahui tukaran matawang asing a.k.a forex exchange adalah haram kerana di niagakan secara komoditi.sedangkan fungsi wang adalah medium untuk pertukaran,mengukur,menyimpan nilai,alat bayaran tertunda.
secara logik dan rasional wang fiat tidak mempunyai nilai pun melainkan ianya hanyalah note ia mempunyai nilai kerana anggapan atau persepsi masyarakat yang mengiktirafnya sebagai wang yang bernilai. cth: note rm10 sama juga nilainya dengan note rm50 secara literal kerana bahan serta material yang di gunakan untuk memproses note ringgit itu adalah sama.cuma akibat dari persepsi masyarakat serta undang-undang yang membuatkan wang itu bernilai secara psikology dan batin.
dinar emas mempunyai rekod yang cemerlang selama 1400 tahun. kempen inflasi sifar akan berjaya kerana selama 1400 inflasi hampir sifar dinar telah di rekodkan.
moga-moga usaha Dr M dan TGNA akan di sambung oleh generasi selepasnya sekurang-kurangnya peringkat awal antara negara sebelum di kenal pada masyarakat seperti matawang euro.

Tiada ulasan: