Selasa, Mac 03, 2009

Satu Dimensi Baru

Kita sentiasa belajar dan terus belajar dan kita juga terus di ajar.
Namun sedarkah kita berapa banyak pembelajaran kita itu yang diterapkan dan diamalkan dalam hidup kita seharian? Ia tak semestinya bercorak akademik malah apa yang diberitahu,dikomen,dicerca oleh orang lain juga adalah suatu pembelajaran.

Bagi aku, itu bukan perkara yang senang dan juga bukan perkara yang susah. Ini bergantung atas keinginan kita dan power of will. Setiap hari kita menjamu selera dgn nasi dan lauk, dan bukan perkara senang jika kita ingin menukarkan makanan harian kita kepada roti dan keju. Inilah yang dinamakan rutin. Jika ia sudah menjadi rutin maka bukan senang untuk kita mengubah rutin tersebut.

Setiap hari aku menghadapi dunia dengan cara aku sendiri. Orang selalu kata, jadilah diri sendiri..be yourself! Menjadi diri sendiri kadang kala boleh menyakiti orang lain. Menjadi diri sendiri bermakna kita tidak peduli apa yang orang lain katakan, menyangkal pendapat orang lain dan tekad mengatakan kita betul. Dari sudut lain, menjadi diri sendiri adalah menonjolkan keegoan kita.

Ego itu wujud sama ada kita sedar atau tidak. Ego itu perlu untuk menegaskan pendirian kita. Namun ego juga boleh melukakan orang lain. Bagi aku rambut panjang itu cool, selekeh itu cool tapi bila aku berhadapan dengan golongan veteran, aku dipandang serong. Aku kutu...aku perosak bangsa. Tapi aku tetap menjadi diri aku..jelas itu ego.Mereka sering menasihati aku agar potong rambut ku biar kemas. Tapi aku tegar..aku degil. Aku ingin menjadi diriku yang sebenar. Mereka kemudian menyarankan aku agar mengikat rambut. Aku ingin menjadi diri aku..

Aku ingin menjadi diri aku... maka aku harus menongkah hidup ini bersendirian. Tiada cerca dan teguran yang akan mengubah diriku yang degil ini. Oleh kerana aku tetap ingin menjadi diriku sendiri. Maka seseorang demi seorang pergi meninggalkan aku, mereka tak berdaya lagi untuk menarik aku ke dunia sebenar.

Hari ini, aku memandang diriku didepan cermin. Sudah 20 tahun lebih aku menjadi diri aku sendiri dan aku tetap sama, tiada kemajuan. Aku mencapai rubberband dan mengikat rambutku lalu tersenyum sendirian. Aku pergi kedapur dan memasak apa yang patut seraya berbisik "Jika aku tidak memulakan, bagaimana ia akan berhasil?

Tiada ulasan: