Isnin, April 17, 2006

Warkah Kekecewaan

seperti yg diterima melalui emel

bacalah...

"Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad
tak lama dulu?Suratkhabar
banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga
perkauman, tak nak terjadi
kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak
kes
murtad lain ditutup
sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikut
boyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi
sekiranya kamu seorang
Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam,
buatlah sesuatu, paling
kurang fowardkan email ni kepada saudara kita
yang
tak tahu menahu. Ataupun
selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta
saudara-saudara kita
terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling
besar ini.


Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan
dari ceramah yang saya
dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli
Nordin di Madrasah Hidayah.


Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah
menjadi
ancaman kepada kita.
Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan
statistik dan perangkaan tahun
1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama
dari
Melayu kepada bukan
Melayu atas alasan keluar dari Islam.


Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih
jawatan mufti dari Datuk
Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh
adalah
murtad. Menurutnya
sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL
sahaja. Tahun 1998 saja, 516
orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama
murtad, sebelum ini dah
beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak
tertentu.


Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad
dikendalikan oleh saudara kita
Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa
ralat sangat? Kes ini
satu simbol yang tunjukkan pada kita orang
Melayu.
Sistem pertahanan akidah
kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari
segala sudut. Yang kita
tak nampak dengan menggunakan sistem
perundangan
dan kehakiman kita
sendiri.


Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.


1) Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad


2) Bagaimana orang kafir laknatullah boleh
menggunakan sistem hakiman kita
untuk merampas anak orang Islam untuk
dimurtadkan?


Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25
tahun didik anak dengan
pengisian Islam yang hebat. Sedang dia
mengimamkan
sembahyang terawih di
masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan
dirumah.


Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang
didedahkan
dengan ilmu yang
sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan
murtad. Dihantar ke sekolah
agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan
boleh melayakkan diri jadi
ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan
ke
peringkat Universiti Al
Azhar kalau dia hendak. Dia dibesarkan dalam
suasana yang bapanya imam.
Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun
imam
Haji Tahir. Dia juga hafal
surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah
ke berapa yang dibacanya,
ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu.


Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal.
Masuk ITM dia terlibat
dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan
gerakan
Islam, dia tahu
kelemahan-kelemahan Bible. Dari segi
keterampilan,
dia budak perempuan
Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju
kurung bunga-bunga. Takde
apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat
AU5C.


Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya.
Tiap-tiap hari telefon
bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu.
Hari terakhir dia telefon
19 Nov 1997, "Assalamualaikum ayah! Ni Intan
(nama
manja) cakap. Intan nak
bagitahu, Intan dah kristian."


Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran
macamana dia boleh murtad.
Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah
dididik dengan begitu rupa
boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat?
Airmata sahaja modal dia.


Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi
forum menangis apa yang dia
boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi
bahan
arkib termasuk
permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah
dibebaskan untuk dimurtadkan.


Butir asal permohonan...... Permohonan ini dibuat
oleh Lennet Teoh Hui
Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read
Herbes
Corpes bawah bab 36 kanun
acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan
seorang
yang didakwa ditahan
secara salah. Sebarang permohonan seperti ini
perlu bagi sebab mengapa
didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat
bawah bab 36 atas alasan
Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak
kebebasan beragama. Tiada
langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu
menyatakan, perenggan 6,
bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi
Malaya Kuala Lumpur bahagian
jenayah.


Sebab yang dia beri, "Saya Lennet Teoh Hui Leong
telah dilantik oleh Nur
Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya
berkenaan
dengan pertukaran agamanya
kepada Kristian dan atas arahannya saya telah
menyediakan surat sumpah
untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan
agama
Islam." Perenggan 23: "Saya
Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang
dikurung secara salah oleh
keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa,
abangnya dan bapa saudaranya
telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah
menganut
agama pilihannya iaitu
Kristian Khatolik".


Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11
Perlembagaan Persekutuan
menyatakan mana- mana warganegara Malaysia
yang
telah cukup umur (18tahun)
berhak mutlak menukar agamanya.


Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan
orang
Melayu kita tahun 1957.
Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita
sendiri. Adakah anak cucu kita
akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila
berlaku
pertembungan antara
hukum syara' dengan undang-undang sivil,
undang-undang syara' akan
terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah
acara-acara rasmi hendaklah
dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan
sultan, rasmi parlimen
dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik,
ekonomi.... semua tak
termasuk.


Article 4 pula menyatakan: "Mana-mana undang-
undang yang bertentangan yang
bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal
dan tidak sah. Ini
termasuklah hukum syara'.


Contoh kes Hartina Haji Kamarudin. Pada masa
ceramah ini dibuat, Haji
Kamarudin ada dalam lokap, didakwa
mencederakan
seorang Hindu kafir
laknatullah kerana memurtadkan anaknya. Anak
yang
dibela selama 18 tahun
dengan begitu susah payah datang ke rumah
dalam
keadaan Hindu.


Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak.
Beliau lepaskan anaknya
selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak
terlintas langsung di
kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9
bulan,
Hartina balik ke
restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan
nandek
kat dahi. Bukan itu
saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik
mencabar bapanya, bawa
boyfriend dan kawan- kawan boyfriendnya sambil
berpeluk-peluk dalam keadaan
dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin
takek si kafir tu kat
tengkuk. Menggelupur dia depan kedai tu.


Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si
Hindu tu sampai nak
pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut
kena belasah kerana nak
menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai
tempat
bapanya meniaga.


Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah
kekasihnya
dan biarkan bapanya
menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia
pergi ke balai polis buat
report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji
Kamarudin dengan adik
lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report
anak kesayangannya yang
mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup
dengan
itu disaman pula bapanya
3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke
penjara kerana anak
sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina
bapanya dengan menukar nama
Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari.
Nama Hindu.


Semasa masih terlantar kat hospital (akibat
dipukul binatang Hindu
laknatullah), Haji Kamarudin ditangkap polis
semula sebab Hindu laknatullah
ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi,
Haji Kamarudin, anaknya dan
anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana
menjadi suspek utama kes
tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa
akhirnya menyebabkan dia
merana dalam keadaan hina di dalam negara yang
negara Islam!! Haji
Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan.
Setakat
itu saja, 4 tuduhan.


Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan
hendaklah
mempertahan akidah hatta
dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin
buat dalam mempertahankan
hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.


Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof
bin Abdullah, nama asal
Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya
apa
entah. Ada anak lelaki,
nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa
tu.
Ajak isterinya masuk
Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam.
Isterinya kata nehe!
Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan
nama
Mohamad Syazani bin
Yusof.


Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2
tahun si minaci datang
semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan
boyfriend barunya. Yusof tak
tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah
Alor
Setar keluarkan perintah
penjagaan hak ke atas anaknya.


Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan
ambil
balik budak tu. Si emak
ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak.
Mahkamah tinggi bagi pada
si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni
tak dapat nak ambil balik
budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat
apa? Cari Yusof dan
tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan
daripada mahkamah syariah Alor
Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.


Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada
emaknya. Hari ni, budak tu
kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang
ajarnya si minachi ni, dia
minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah
jagaan anak yang dikeluarkan
oleh makamah Alor Setar yang diberi pada Yusof.


Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan
dari
Kelantan umur 16 tahun
telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia
tak suka, lepas tu saman
anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri
Kelantan, heret anak dia
ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada
makamah,
agar istiharkan anak dia
masuk Islam tak sah.


Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau
seorang yang alim dan
warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh,
menangis Tun Salleh Abas.
Terpaksa buat perisytiharan. "Dibawah
Perlembagaan
Persekutuan, hak seorang
anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi
belum cukup 18 tahun. Kalau
nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu
bapanya.
Semasa Suzie Teoh masuk
Islam, berumur 16tahun. dia tak sah peluk Islam."
Atas kearifan dan iman
Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya
selama 2 tahun.


2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang
ke 18 tahun, dia buka
balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan
agamanya sendiri. Penuh
mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan,
wartawan asing semua nak
dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru
umur 18 tahun.


Sambil menangis, budak tu kata "Saya yang arif,
kekal dalam agama saya,
saya masih nak nama Nur Aini." Maka Tun Salleh
Abas pun dengan bangga
mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya
Nur
Aini. Selamat akidah
seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas
kena buang atas 5 tuduhan.


Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes
seorang
budak tanpa sebab selama 2
tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa
bayar.


Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara
Ibrahim, isterinya Siti
Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati
dipancung kerana tidak mahu
kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada
malam
hari Valentine 14 Februari,
pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di
Dataran Merdeka. 3 saudara
kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi
mempertahankan agama.


Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak
Melayu dibunuh kerana dia
Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah
Melayu, tiada lagi orang
Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab
Melayu. Inilah pertama kali.


Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa
kepada Amar diseret di
hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau
tidak, bapanya Yasir akan
dibunuh. Amar kata, "Allah hu Ahad". Terus Yasir
kena pancung di padang
pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula
dari bawah tembus ke
jantung. Mampu berkata "Allah hu Ahad". Berlari
Amar menemui Rasullullah
SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar
menjadi
seorang mujahid berperang
bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy
kafir laknatullah berkuasa.
Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.
Rasullulah tak boleh buat
apa.


Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung
kepalanya sehingga putus,
tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong.
Sehinggakan Majlis Agama
Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan
jenazah saudara-saudara kita
yang mati syahid itu.


Apalah dosa anak kecil yang berusia 5 bulan itu?
Ibrahim dan Siti Solehah
bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis
Pakar Geologi manakala
isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani.
Tanda-tanda syahid jelas pada
ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti
sejuk darah masih
memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi
yang
berusia 5 bulan masih
mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh
terpercik pada dahi
mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara


Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata
melihat kubur mereka bertiga
terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada
yang tak kena dengan hati
kita. Hebat mana kita sehingga tak boleh
mempertahankan saudara kita
sendiri. Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada
pihak polis dan majlis
agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya
kembali ke agama asalnya.


Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa
depan), Rasulullah SAW
berpesan "Bersegeralah kamu melakukan amalan
soleh
kerana akan datang
kepada umatku di suatu masa, satu fitnah yang
begitu besar yang datangnya
seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita
tak nampak".


Sahabat bertanya "Apakah fitnah besar itu ya
Rasullullah?" "Fitnah itu
adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di
waktu itu, pada masa itu,
pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi
kafir balik." Sahabat
bertanya lagi. "Mengapa begitu ya Rasullullah?"
Rasullullah SAW menjawab,
"Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia".


Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini,
"Akan datang fitnah murtad
ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu
hitam di malam gelap."
Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu
perkara dengan cahaya
keimanan.


Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia
sehingga kita tak nampak
langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah.
Belum habis cakap, dah ada
yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan
Yahudi
lagilah teruknya. Henry
Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah
menulis berkaitan Yahudi
tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya
"International Jew" (tak silap
saya).


Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita
tapi kita tak nampak.
Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu.
Setiap satu batang itu ada
saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok
yang
bukan Yahudi punya. Sapa
yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai
iktibar.


Yahudi punya kerja. baru letak bola sebijik, 70
ribu Melayu tak sembahyang
kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat
rumah lagi.


Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci
lagi. Semenjak kalah dalam
perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan
King entah apa nama ke 6
yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah
berwasiat dan wasiatnya ada
ditulis dengan emas di London. Dia berkata:
"Kepada semua pemimpim-
pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan
kesilapan besar, kita
berperang dengan tentera Islam dengan pedang,
bukan berperang dengan akidah
yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang
walaupun 30 ribu tentera mereka
dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang
sebab mereka (orang
Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang
untuk hidup. Oleh itu,
hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan
peperangan ideologi, fahaman dan
budaya keatas orang Islam."


Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu
mati. 1942. kerajaan Islam
Andalusia yang paling agung pada masa itu
tumbang
di tangan Kristian. 1511
kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu,
tumbang kerajaan Islam
Pattani. Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan
Islam Kedah. Tak lama lepas
tu, tumbang kerajaan Islam Mindanao. Lepas tu
kerajaan Islam Acheh...
semuanya satu demi satu.


Macamana benda ni boleh terjadi?


Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G.
GOSPEL, GOAL, GLORY. Pertama
kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang
terhadap Islam.





Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque
bukan datang ke Tanah
Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari
kita. Dia bukan makan kari,
dia datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier
(kalau saya tak silap
eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.


Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?


Orang kita panggil, gerakan halus. Dia panggil
semua mubaligh Kristian yang
nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah "garam
dan
ragi". Garam sebagai
perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu.
Waktu siang asalnya ubi
kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk
ubi kayu tapi sebenarnya
tapai. Maksudnya, dia kekalkan orang Melayu
dengan
identiti Islam.
Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi.


Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam
kepingan hitam di malam gelita.
Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam
atas batu hitam di malam
gelita tu.


Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia,
macam-macam sekolah dengan
nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini.
Menurut satu petikan
seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang
ditulis semula oleh George
Peters dalam sebuah buku tahun 40an.


Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak
datang
ke negara kita, berkaitan
pendekatan garam dan ragi ". Pendekatan seperti
ini tidak memerlukan
seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan
sistem kemasyarakatan yang
dituntut oleh agamanya.


Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan
terus tinggal dalam
masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam
keutuhannya. Dia akan
menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang
diletakkan dalam gelap.
Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah
dalam sifat kerohanian,
bukannya organisasi. Di rasa kesegarannya, bukan
bersikap kalam. Dinamik
dan etikal, bukan bersifat formalistik.


Pendekatan begini telah memperlihatkan
kebaikannya. Lantaran ia tidak
menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru
Kristian yang formal,
menyendiri terpisah dari masyarakatnya.
Sebaliknya
ia memberi laluan agar
dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus
bagaikan sebutir ragi yang
bertindak dengan proses penapaiannya ke atas
seluruh masyarakat Melayu
seluruhnya.


Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan
revolusi, justeru itu nanti,
dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan
memperolehi satu Kristian muslim
Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian
muslim
Melayu sejati.."
Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa
nanti, orang Melayu sendiri
tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk
menjadi Kristian. Cara
kebajikan pulak..., Hari ni sapa tak kenal kelab
rotary yang cuci buah
pinggang, kelab lion, bulan sabit merah, Saint
John's Ambulans, sapa tak
kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara
menghidupkan sekularisme.


Sekularisma adalah satu cara mengasingkan
agama
daripada kehidupan. Itulah
kita hari ni mengasingkan Islam daripada
kehidupan
dunia. Cara lain adalah
dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil
tindakan samada dengan tangan,
dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan
hati.


Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita
semua
diselamatkan dari fitnah
besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni
kepada saudara kita yang
lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini
semua tanggung jawab kita
semua.


Akhir sekali, email ini tiada kena mengena dengan
ceramah nak berkempen
politik atau apa saja. Sekadar meniupkan
semangat
perjuangan dalam diri
kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita
bangkit pertahankan agama
Islam sebelum terlambat

p/s: tunduk kebawah kerana sedih

6 ulasan:

Rockerz berkata...

Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

Terlanjur saya di sini, tahukah anda apa yang TERHANGAT DI MALAYSIA. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. Cuma bayar RM50 sekali seumur hidup dan lihat wang akan mencurah-curah ke akaun bank anda sampai bila-bila. Peluang peluang perniagaan di rumah di sini.

DarkWan berkata...

Yg terpaling sedih, orang kat atas beri "komen komersil" di atas ni.

Rockerz berkata...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website jana wang automatik. Peluang jana wang automatik di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

Karl Hiunzm berkata...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kaya dengan cepat. Peluang kaya dengan cepat di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)

darrelhuron7004832136 berkata...

Get any Desired College Degree, In less then 2 weeks.

Call this number now 24 hours a day 7 days a week (413) 208-3069

Get these Degrees NOW!!!

"BA", "BSc", "MA", "MSc", "MBA", "PHD",

Get everything within 2 weeks.
100% verifiable, this is a real deal

Act now you owe it to your future.

(413) 208-3069 call now 24 hours a day, 7 days a week.

Jeego berkata...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website kerja dari rumah. Peluang kerja dari rumah di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)