Jumaat, November 12, 2010

Benar atau salah artikel ini? Sains dalam Al-Quran

"EM Boleh Merosak Otak dan Minda Manusia" Al-Quran
Oleh: Khalid Yong, khalidyong@gmail.com

nota: EM = Electromagnetic

Sebelum ini kita mengkaji ayat 51:1 iaitu Allah SWT bersumpah dengan "Az-Zaariyat" (elektron yg melompat keluar dan menghasilkan foton) dan ayat 51:2 Allah SWT bersumpah dengan "Al-Hamilat" (pembawa data/informasi). Insyallah pada Jumaat 20/11 kita akan mengkaji Ayat 51:3 Allah bersumpah dengan "Al-Jariyat" (gelombang elektromagnetik yang meluncur dgn teramat mudah). Dan minggu berikutnya 51:4 Demi "Al-Muqassimat" (penyebaran/pembahgian data dan maklumat).

Kita juga akan mengkaji "subliminal influence dan subconscious mind", dan yang lagi teknikal ialah cara-cara berfikir "Deductive Method" vs "Inductive Method", dan kenapa Allah mengharamkan umat Islam berfikir secara induktif (untuk membuat keputusan/bertindak). Kita juga akan mengkaji serba rengkas bagaimana otak bekerja, kita akan melihat neuron berkomunikasi dengan menggunakan gelombang rendah EM ini.

Kemudian kita akan mengkaji Teori CEMI field yg dikeluarkan oleh Johnjoe McFadden, apa yg silap dan betulnya pada teori tersebut, dan kita akan sama-sama menilai dimana salah silapnya sistem pendidikkan kita, dan bagaimana hendak membetulkannya.

Insyaallah kita sendiri akan membuat rumusan kenapa fikiran umat Islam bercelaru, apa pertalian antara EM, consciousness, dan deduktif/induktif thinking. Semuanya dijelaskan di dalam Al-Quran.

Kita juga akan membincangkan bagaimana cara-cara mengkaji ayat-ayat Al-Quran mengikut perspektif ICT/Sistem. Bagi orang-orang sufi (tasawuf) mereka melihat ayat-ayat mutashabihat sebagai ayat2 yg meragukan, tetapi orang2 ICT melihat ayat2 mutashabihat sebagai ayat2 berbentuk "konsep" iaitu yg nampak serupa-rupa, seakan-akan sama. Orang2 tasawuf membenarkan tafsir secara ta'wil, tetapi orang2 ICT sama sekali ditegah melakukan ta'wil tetapi mestilah berdasarkan ilmu yang kukuh. Ini hanyalah sebagai perbandingan, kita tidak mengatakan siapa benar dan siapa yang salah.

Soalan: Ada beberapa sahabat yg mengatakan kajian-kajian yg dibuat ini adalah di ambil dari kerja-kerja "Harun Yahya".

Jawapan: Zaman sekarang semuanya kajian/penemuan terkini ada dalam internet, kalau mahu tahu samada kajian-kajian saya ini ditiru dari internet, tuan-tuan/puan-puan boleh 'surf' sendiri dari internet. Saya mengakui kehebatan Sdra Harun Yahya tetapi dia tidak mengkaji apa yang saya kaji, dan saya tidak mengkaji apa yg dia kaji. Harun Yahya bukannya orang "ICT atau komputer".

Lagi pun Al-Quran ini teramatlah luas dan terlalu byk ilmu yg terkandung di dalamnya. Maseh terlalu byk ilmu yg belum dikaji dan dikeluarkan dari Al-Quran.

Kajian-kajian saya ini adalah asli dan sah, dan tidak ada yg ditiru dari mana-mana sumber baik dari internet, buku2, dan sebagainya. Ianya dari Al-Quranul Karim kitab yang penuh mukjizat.

Untuk memberi masa kepada rakan-rakan yg sama-sama mengikuti kajian ini, mungkin ada baiknya kita membuat sedikit ulangkaji.

Very Low-Level EM Merbahaya kepada ManusiaPenyakit Mental, penyakit moral (lemah daya-fikir), pelbagai penyakit barah (leukemia, tumor, payu-dara, usus, dsb) semakin menjadi-jadi sejak 15 tahun kebelakang ini (atau lebih tepat lagi di zaman ICT). Ahli sains dan pakar-pakar perubatan mendapati ada perkaitan jelas antara perkembangan ICT terutama penggunaan telefon tanpa wayar, WiFi, Wimax, cordless phone, dan penggunaan pelbagai peralatan elektrik yang mengakibatkan berlakunya pencemaran tenaga/daya elektromagnetik . Pencemaran ini adalah lebih bahaya dari segala jenis pencemaran yang ada sekarang.

Al-Quran juga telah menjelaskan dengan terperinci bahaya daripada pencemaran tenaga/medan elektromagnetik ini. Misalnya, dalam surah Az-Zaariyat 51:1-11 Al-Quran menjelaskan tentang komunikasi tanpa wayar (yang menggunakan tenaga/medan elektromagnetik) dan pada ayat 51:8-11 Allah SWT menjelaskan kesan buruk kepada otak dan pemikiran manusia. Begitu juga dalam Teori Al-Quran tentang matahari terbit dari barat (Al-Qamar 54:1, Al-Hijr 15:72-77), juga menjelaskan tenaga/medan elektromagnetik yang membuatkan otak dan pemikiran manusia menjadi bingung dan keliru (15:72).

Pada surah An-Nahl 16:67-69 Al-Quran menjelaskan lebah-madu (honey-bee) menggunakan tenaga/medan elektromagnetik (frekuensi 05-250Hz) sebagai jalan-jalan yang telah ditetapkan, dan Al-Quran juga telah mengajar manusia supaya berfikir kenapa lebah-madu diperintahkan membuat sarang pada pokok-pokok dan atap rumah manusia. Ayat-ayat ini juga telah memberi satu formula ubat/makanan kepada manusia iaitu kurma, anggur, dan madu sebagai satu penawar. Penawar untuk apa? Apa kaitan dengan barah dan penyakit otak?

Kaum Yang BerfikirAllah SWT menyatakan dengan jelas semua ini mempunyai tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. Maka sudah tentu menjadi kewajipan kepada umat Islam untuk mengkaji ayat-ayat (tanda-tanda) ini dengan lebih mendalam misalnya:

1) Mengkaji formula Kurma/Anggur/Madu sebagai ubat penyakit otak, minda, dan barah.2) Mengkaji kenapa sejak akhir-akhir ini berlaku kehilangan lebah-madu secara tiba-tiba dan secara besar-besaran. Adakah menjadi satu kewajipan bagi umat Islam (terutama AJK Masjid) untuk memastikan kawasan/qariyah mereka adala lebah-madu “friendly”, sekurang-kurang terdapat 1 sarang dalam kawasan masing-masing.3) Mengkaji apakah ‘jalan-jalan’ lebah-madu yang telah ditetapkan oleh Allah. Adakah ianya menggunakan gelombang 6-260 Hz?4) Mengkaji kenapa Al-Quran menyuruh lebah-madu membuat sarang di atas pokok dan di rumah-rumah manusia (atap)? Adakah ini bermakna gelombang rendah ini merbahaya kepada manusia?5) Mengkaji kesan dan bahaya pencemaran dari tenaga/medan elektromagnetik.6) Dan sebagainya.

Al-Quran menjelaskan segala-galanya, baik yang sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW maupun selepas Baginda, selepas zaman para sahabat, dan sehinggalah ke akhir zaman. Bahkan Al-Quran menjelaskan fenomena-fenomena yang berlaku sekarang seperti kesan dan bahaya ICT terutama komunikasi tanpa wayar yang menggunakan gelombang rendah. Ilmu-ilmu terkini dan canggih ini sudah tentu tidak tercapai dan difahami oleh para ulama terdahulu tetapi ianya amat jelas di dalam Al-Quran.

Ulama “Sunat” vs Ulama “Tajdid” Tidak salah bagi para ulama menulis pelbagai buku-buku doa, zikir, dan pelbagai amalan sunat yang akan memberi ganjaran pahala berlipat-kali ganda dan akan masuk syurga tanpa dihisab (sesiapa yang mengamalkannya), tetapi Al-Quran juga ada mengatakan ulama yang menyembunyikan (tidak mengkaji) Al-Quran setelah lengkapnya keseluruhan Al-Quran (sesudah wafatnya Nabi SAW) akan dilaknati Allah (2:159), dan mereka yang menjual dengan harga yang murah maka perut mereka akan dipenuhi dengan api neraka dan untuk mereka seksaan yang amat pedih (2:174).

Maka marilah kita semua bersatu hati dan tenaga, dan hentikan segala pertelingkahan sesama kita. Kita (orang ramai yang tidak arif tentang Al-Quran) berharap bagi kedua-dua jenis ulama ini samada yang suka melakukan yang sunat-sunat maupun yang mahu melahirkan pembaharuan minda akan berdamai dan dapat membantu kita mengkaji dan mengeluarkan ilmu-ilmu yang maha hebat dari Al-Quran (dan diharap mereka tidak menghalang kita mengkaji ayat-ayat Allah ini).

KesimpulanPada siri ini kita melihat/mengkaji sepintas lalu bagaimana Al-Quran menjelaskan tentang “kuasa” elektromagnetik untuk mempengaruhi dan memesong otak dan minda manusia. Al-Quran memberi penjelasan “Lebah-Madu” (16:67-69), “Matahari Terbit dari Barat” (54:1, 15:72-77), dan “Al-Quran & ICT” (51:1-11) yang kesemuanya ada kaitan dengan “kuasa ghaib” elektromagnetik, iaitu teknologi terkini yang dikaji dan dieksploitasi oleh Barat.

"Tidakkah ada umat Islam yang mahu mengkaji Al-Quran?", menjana ilmu-ilmu yang hebat dari Al-Quran, membina tamadun yang dihormati dan digeruni? dan yang paling penting menyelamatkan umat dan agama Islam yang suci murni ini?

"Otak Berkomunikasi Guna Medan Magnet"

Pada siri ke-6 ini kita akan mengkaji ayat 51:3 “Dan Demi Peluncur yang meluncur dengan semudah-mudahnya”. Kita akan melihat kehebatan Al-Quran menerangkan komunikasi tanpa wayar yang digunakan oleh otak manusia untuk membolehkan sel-sel neuron menghantar dan mengumpul maklumat untuk membolehkan manusia sedar (conscious), berfikir, memahami, dan berkomunikasi. Konsep komunikasi tanpa wayar yang digunakan oleh otak manusia adalah sama dengan konsep komunikasi tanpa wayar yang digunakan dalam ICT seperti WiFi, WiMax, GSM, PCN, satelit komunikasi, RFID, dan sebagainya.

Kita akan mengkaji samada Al-Quran maksudkan “arus elektrik” atau “medan magnet” yang digunakan, kenapa “low level EM” merbahaya kepada sel-sel otak, lapisan membran, dan DNA.

Sejak 1,400 lagi Al-Quran telah mengajar ilmu dan teknologi yang hebat yang akan meletakkan umat Islam sebagai “Khaira Ummatun” atau umat terbaik d dunia. Al-Quran mengajar membina prasarana pentadbiran, mengajara KPI ‘Amalan Solehan” (continous Improvement atau Kaizen), teknologi ICT, komunikasi tanpa wayar-wayar cara-cara berfikir (penggunaan minda), dan bagaimana otak berkerja.

Kali ini kita akan meneruskan Siri Kajian “Al-Quran dan ICT” yang ke-5 iaitu ayat ke-3 dari surah Az-Zaariyat. Kita sekarang sedang mengkaji 11 ayat iaitu ayat 1-11 dari surah Az-Zaariyat yang menjelaskan tentang “bagaimana otak manusia bekerja dengan menggunakan Elektromagnetik (EM) dan bagaimana EM boleh merosakkan minda manusia”. Al-Quran menjelaskan otak manusia “mengakses, mengumpul, dan menganalisa maklumat dengan menggunakan EM yang dipancar secara serentak (syncronize)” (lebih kurang seperti teori CEMI field). Berlainan dari cara komputer berkerja iaitu secara turutan (sequential) dan elektrikal/mekanikal (CPU, RAM, pusingan hardisk), otak bekerja secara “synchronize” dan menggunakan medan “electromagnetic” iaitu berjuta kali lebih cepat/laju dari komputer-super yang ada sekarang.

Kebanyak para penafsir memberi tafsiran 51:3 “Dan demi kapal yang belayar dengan mudah”, atau “Dan demi yang berlari dengan mudah”, atau “Dan demi yang meluncur dengan mudah”. Apa yang hendak digambarkan pada ayat ini ialah sesuatu yang membawa muatan (data) yang meluncur dengan mudah.

Bagaimana Mengkaji Ayat Quran (Perspektif ICT)Saya telah bentangkan metod mengkaji ayat-ayat Al-Quran pada International Conference on Research in Law (Icril’09) anjuran Universiti Malaya baru-baru ini yang bertajuk “To Think Outside The Box, Think Inside Al-Quran”. Secara ringkasnya ia berasaskan ayat 16:89 “Al-Quran menjelaskan segalanya”, 11:1 “Semua ayat Al-Quran adalah ayat Muhkamat (ayat yang menjelaskan tentang hukum/peraturan setiap kejadian)”, 39:23 “Semua ayat Al-Quran adalah ayat Mutashabihat (ayat yang berbentuk konsep untuk manusia menjana “derived knowledge”), dan (2:2, 26:2, 27:1) “Semua ayat-ayat Al-Quran adalah terang, jelas dan tidak ada yang meragukan”.

Maf’ulul Mutlaq & Maf’ulumbihPada ayat 51:1 “zarwa” adalah maf’ulul mutlaq untuk menjelaskan sifat atau nature yang melampau iaitu penaburan foton yang teramat banyak sehingga 10^15 foton/saat dan terbang teramat laju iaitu 300,000 km/saat. Namun pada ayat 51:2 “wiqra” adalah maf’ulumbih untuk menggambarkan sifat “Al-Hamilat” yang membawa muatan yang banyak tetapi tidak melampau. Allah memberitahu manusia bahawa setiap sel otak (neuron) hanya menyimpan data-data tertentu sahaja, dan data-data ini di “upload” kepada Al-Hamilat apabila “Az-Zaariyat” terbang. Memandangkan bilangan foton hampir sama dengan bilangan neuron (kira-kira 100 bilion), kemungkinan besar setiap foton membawa data untuk setiap neuron.

Pada ayat 51:3 “Yusra” adalah Maf’ulul Mutlaq untuk menggambarkan keadaan melampau/bersungguh-sungguh. Apa yang sebenarnya yang meluncur dengan semudah-mudahnya?

Al-Maf’ulul Mutlaq Memperincikan Zat “Al-Jariyat”Pada ayat 51:3 Allah SWT menggunakan nahu “Al-mafulul Mutlaq” untuk “Yusra”. Kenapa Allah menggambarkan “Al-Jariyat” itu meluncur dengan semudah-mudahnya? Adakah ianya merujuk kepada arus elektrik atau medan magnet? Tenaga yang mana satu meluncur dengan tersangat mudah? Kita tahu bahwa bumi ini adalah satu magnet gergasi, bagaimana medan magnet ini boleh terhasil? Bagaimana ia boleh melepasi beribu-ribu kilometer lapisan batu-batan, lapisan air laut, kayu-kayan, dan angkasa raya? Kenapa arus elektrik tidak mengalir sampai ke permukaan bumi?

Arus Elektrik vs Medan MagnetKita tahu sifat “Elektromagnetik” (seperti “radiowave”, “microwave”, cahaya yang dapat dilihat, lazer, dan sebagainya) adalah tenaga foton yang meluncur (pada kelajuan cahaya). Iannya mengandungi dua unsur iaitu 1) medan elektrik dan 2) medan magnet. Kita juga tahu arus elektrik hanya boleh mengalir melalui pengalir elektrik (“conductor”) sahaja seperti besi, tembaga, dan emas dan tidak boleh mengalir melalui penebat seperti plastik, getah, pasu, kayu, dan sebagainya. Namun medan magnet boleh melalui dan melepasi apa sahaja dan semua benda tak kira samada ianya “pengalir” maupun “penebat” seperti baik kayu, plastik, logam, dan sebagainya. Jadi yang mana satu lebih mudah (teramat mudah)? Tidakkah ini membuktikan ayat-ayat Al-Quran itu amat jelas?

Kalau mahu mencuba bolehlah buat satu ujikaji mudah; ambil sebuah magnet dan lalukan dibawah papan-meja, maka kita akan dapati klip kertas atau taburan besi (yang berada di atas meja) akan bergerak dan bertindak-balas terhadap medan magnet. Cuba pula buat ujikaji lain untuk melihat samada arus elektrik boleh mengalir melalui kayu atau plastik? Kedua-dua cara “ilmu ghaib” ini adalah penting dan perlu difahami dengan baik kerana banyak lagi ilmu-ilmu yang hebat yang akan kita temui nanti (di dalam kitab Al-Quran).

Peralatan Moden Guna Medan MagnetDengan mengetahui otak manusia menggunakan elektromagnetik untuk bekerja, maka ahli perubatan/sains telah mereka cipta pelbagai peralatan untuk menimbas dan mengesan EM di dalam otak seperti ECG (electro-cardiogram), EEG (electro-encyphalogram), TMS (Transcranial Magnetic Stimulation), dan sebagainya. Semua peralatan yang canggih-canggih ini direka oleh Barat sedangkan Al-Quran telah menjelaskannya 1400 tahun yang lampau. Kenapa ianya tidak dibuat oleh umat Islam yang segala-galanya telah diterangkan dalam Al-Quran?

Ada pakar tafsir Al-Quran (bukan dari Malaysia) yang mengeluarkan “fatwa” (dari ayat 51:17, 22, 32 & 40) katanya “Allah suruh mempermudah-mudahkan Al-Quran, kenapa maseh ada manusia yang bersusah-payah nak kaji Al-Quran, buat apa nak kaji-kaji, semuanya sudah dikaji, baca sudahlah, itupun sudah mendapat pahala bertimbun-timbun, baca zikir-zikir, dan doa-doa insyaallah dapat pahala berkali-ganda dan shafaat masuk syurga tanpa dihisab”. Beliau menambah “Al-Quran tidak boleh dikaji (oleh orang awam) sebab ada ayat-ayat yang meragukan (mutashabihat)” (merujuk kepada ayat 3:7) kerana ianya boleh menyesatkan.

Kenapa EM Bahaya Kepada Manusia?Ayat 51:1 – 3 menjelaskan betapa pentingnya “Az-Zaariyat”, “Al-Hamilat”, dan “Al-Jariat” kepada manusia; ianya merujuk kepada tenaga elektromagnetik (EM) iaitu tenaga foton. Al-Quran telah menjelaskan otak mengguna EM dan baru-baru ini saintis barat mengeluarkan satu teori yang selari dengan teori Al-Quran iaitu teori CEMI field oleh Johnjoe McFadden.Pada tahun 2002, Johnjoe McFadden menemui "Otak berkomunikasi menggunakan EM" dan hanya mampu menjelaskan 20% dari apa yang telah dijelaskan oleh Al-Quran sejak 1400 tahun yang lampau. Tetapi kenapa teori ini tidak dikeluarkan oleh umat Islam?Sesungguhnya teori ini amat hebat, merbahaya, dan amat besar kegunaannya. Apabila kita mengkaji ayat-ayat 1-11 dari surah Az-Zaariyat ini, kita akan faham ayat (39:23) “kenapa kulit kita akan menggeletar dan kemudian kembali tenang” apabila mengkaji ayat-ayat mutashabihat? Kenapa apabila mengetahui kemampuan dan kebolehan makhluk Allah boleh membuatkan kita takut, gementar, dan gembira?

Kenapa apabila kita sebut “pisau boleh membunuh” tidak menaikkan bulu roma kita, tetapi apabila perompak meletakkan pisau dileher kita boleh menggigil sehingga ada yang terkencing dalam seluar?

Tidakkah ini menunjukkan Al-Quran itu perlu dikaji (agar kita dapat merasakan kehebatan dan keesaan Allah SWT)? Allah SWT telah berjanji sesiapa yang mengkaji dan mendalami ayat-ayat Al-Quran adalah dari golongan hamba-hamba Allah yang terpilih (35:32) sekalipun mereka menzalimi diri sendiri!

Begitu juga dalam kajian kita ini, sekiranya manusia tahu kemampuan dan kebolehan makhluk Allah “Az-Zaariyat”, “Al-Hamilat”, “Al-Jariyat”, dan “Al-Muqassimat” mungkin manusia tidak boleh tidur lena sebab terlalu bimbang tentang kemampuan, kebolehan, dan kehebatan makhluk-makhluk Allah ini (hukum kejadian Allah).

Al-Quran menjelaskan EM sangat “berguna” dan “berkuasa” dan boleh digunakan untuk pelbagai tujuan kebaikan dan keburukan seperti “memesongkan”, “mengawal” otak dan pemikiran manusia, dan juga membunuh sel-sel tubuh.

Manusia Adalah “Antena” Penyerap EMAnggota badan manusia seperti saluran darah (blood vessels) adalah “penyerap” radiasi EM yang baik sama seperti antena radio pada kereta-kereta. Radiasi (moving EM) ini akan menyebabkan arus elektrik dikeluarkan (induced) oleh sel-sel badan kerana sel-sel badan seperti neuron adalah berfungsi dengan menggunakan perbezaan potensi elektrik. Ianya juga akan menyebabkan besi-besi (iron) dalam darah dan sel-sel merubah polar (seperti serbut besi yang ditabur ke atas medan magnet). High frequency EM juga merbahaya kerana ia boleh meyerap ke lapisan sel (cell membrane).

Gerakkan medan magnet akan menyebabkan aliran arus elektrik (induced current) yang akan mengocak (shakes) lapisan sel yang dibuat dari pospolipid (bercaj negative) dan akan membebaskan kalsium di mana akan terjadi arus ulang-alik (alternating current – AC) yang akan menolak positive ion ke arah yang bertentangan. Ion-ion yang mempunyai caj yang kuat (divalent) seperti ion kalsium akan tertendang jauh dan terkeluar dari membran. Kehilangan ion kalsium ini akan diganti dengan ion Potassium yang banyak terdapat di dalam badan manusia. Tetapi caj ion potasium (monovalent) tidaklah sekuat caj ion kalsium (divalent) menyebabkan lapisan (membrane) pospolipid ini menjadi lemah dan mudah terkoyak.

Sebagai contoh perbandingan dinding rumah yang diikat dengan batu-bata (rumah batu) sudah tentu lebih kuat dari dinding buluh yang diikat dengan tali rapia. Dinding buluh ini sudah tentu mudah pecah dan terkoyak hanya dengan satu sepakkan sahaja berbanding dengan dinding batu tidak akan mudah pecah sekalipun dilanggar dengan kereta.

Nadi (pulsed) EM Bahaya Kepada Sel-SelFrekuensi tinggi radio dan mobil-fon tidak merbahaya kepada manusia tetapi sekiranya ianya diubah menjadi dalam bentuk Nadi EM (pulsed atau amplitude modulated) terutama pada frequency rendah 16-250Hz adalah sangat “berkesan” dan merbahaya kepada sel-sel badan manusia. Frekuensi ini juga adalah “jalan-jalan” yang digunakan oleh lebah madu sebagai pandu-arah (navigation) untuk kembali ke sarang masing-masing.

Sebagai contoh, GSM fon yang menggunakan frekuensi di sekitar 900 MHz tidak merbahaya kepada sel-sel manusia. Tetapi apabila ianya dipadatkan (compressed) untuk menghantar data suara digital dan dinadikan (pulsed) pada frekuensi rendah 200Hz adalah merbahaya. Ini dibuktikan pada satu eksperimen DNA yang dikultur pendedahan 24 jam kepada EM menyebabkan EM menusuk (pulsating) dan memecahkan molekul DNA.

Walaupun ianya belum diuji pada sel-sel DNA manusia (yang lebih stabil dan kuat), namun kemungkinan besar EM boleh membocorkan enzim perkumuhan (digestive enzymes) melalui membran lysosome yang rosak.

KesimpulanPada ayat 51:3 ini kita mengkaji “Al-Jariyat” yang meluncur dengan semudah-mudahnya iaitu merujuk kepada medan magnet. Kajian kita mendapati Al-Quran menjelaskan otak manusia bekerja dengan menggunakan elektromagnetik (EM), dan ketika membawa data ianya meluncur dan menyerap dengan menggunakan medan magnet.

EM pada kadar rendah (low-level EM) adalah merbahaya kepada sel-sel badan sebab ianya boleh menyebabkan terjana tenaga elektrik (induced current) dan menyebabkan caj-caj kuat (divalent) tertendang keluar dan caj-caj lemah (monovalent) menggantikan lapisan sel.

EM juga bahaya sebab ianya boleh mengganggu dengan komunikasi data sel-sel otak (neuron) sepertimana ianya mengganggu perjalanan (navigation) lebah-madu.



  Quran Menjelaskan Fenomena Terkini!

  • Sekiranya kita betul-betul mengkaji ayat-ayat Al-Quran memang tidak syak dan ragu-ragu lagi bahawa “Al-Quran menjelaskan segala-galanya” (An-Nahla 16:89), bahkan “tidak ada apa-apa yang tertinggal (semuanya terkandung) di dalam Al-Quran” (Al-An’am 6:38). Al-Quran adalah super komputer!
    Al-Quran menjelaskan tentang ilmu ICT, sistem pentadbiran, pembinaan prasarana, cara mendidik dan berfikir, dan segala fenomena yang berlaku seperti bagaimana matahari naik dari barat, dan kenapa berlaku kehilang lebah madu.
    Al-Quran Menjelaskan Technology ICTAl-Quran telah menjelaskan ilmu ICT sejak 1400 lagi. Misalnya pada surah Az-Zaariyat (51:1-11) terdapat sebelas ayat berturut-turut yang tersusun rapi yang menjelaskan dengan terperinci teknologi komunikasi tanpa wayar termasuklah menjelaskan kesan kepada otak dan pemikiran manusia. Adakah ini satu kebetulan? Atau adakah Nabi Muhammad SAW pernah belajar ICT?
    Fenomena Kehilangan Koloni Lebah-madu MenakutkanSekarang para saintis barat kebingungan kenapa secara tiba-tiba boleh berlaku ‘kehilangan’ koloni lebah-madu (honey bee) di 4 buah benua dan mengesyakki pencemaran elektromagnetik dari penggunaan mobil-fon sebagai penyebab utama? Kenapa frekuensi rendah seperti 60Hz dan 250Hz mengganggu perjalanan lebah-madu sehingga tersesat dan tidak dapat kembali ke sarang masing-masing? Kenapa Al-Quran jelaskan lebah-madu telah dikhaskan “jalan-jalan”nya (16:69), dan sarang-sarangnya mesti di tempat tinggi (16:68)?
    Quran Jelaskan Penyakit KanserSelain dari kehilangan koloni lebah-madu, para saintis juga risau terhadap kesan pencemaran radiasi elektro-magnetik seperti dari penggunaan mobil-fon, Wi-Fi, Wi-Max, lampu penjimatan tenaga, dan perkakasan elektrik kerana telah menyebabkan sel-sel DNA rosak, berlaku ketidakseimbangan iron (besi), ion, dan kalsium dalam sel-sel badan. Kenapa Al-Quran menyuruh manusia memakan kurma bersama anggur? Kajian mendapati kurma banyak mengandungi zat besi, dan zat besi dalam buah hanya dapat diserap apabila dimakan dengan vitamin C. Begitu juga kalenjar pinil yang merembes hormon melatonin mengandungi banyak galian besi, dan hormon melatonin ini adalah juga antioxidan yang boleh mencegah kanser. Adakah Nabi Muhammad SAW seorang pakar pemakanan dan pakar perubatan?
    Allah Melarang Berfikir Cara InduktifAllah memperli manusia yang menukar cara berfikir dari deduktif kepada induktif, kononnya idea dan pemerhatian mereka lebih hebat dari Al-Quran (10:35-37). Kemudian pada ayat 8:53, Allah melaknati umat Islam sebab mereka telah mengubah apa yang ada dalam diri mereka (cara berfikir). Adakah ini bermakna umat Islam terhina sebab dilaknati Allah kerana mereka telah mengubah apa yang ada dalam diri mereka?
    Kenapa manusia sekarang tidak lagi pandai “berfikir dua kali”? Misalnya bila kita melarang merokok ada yang menjawab “semua kawan-kawan saya merokok, tak ada pun yang kena barah?” Bila ditanya kenapa perlu berbelanja besar untuk mencantikkan kubur, dia jawab “Hai, orang kristian boleh ada kubur cantik, orang cina ada kubur cantik, orang india ada kubur cantik, malulah kita orang Islam tidak ada kubur cantik!”. Ini adalah contoh-contoh berfikir cara induktif yang dilarang dalam Al-Quran (6:115-116).
    Otak dan Komputer “berfikir” secara DeduktifTahukah anda perisian komputer tidak akan berjaya jika dibina dengan metod induktif? Hanya deduktif metod sahaja yang berjaya bangunkan sistem berkomputer. Kenapa teori-teori sains tidak akan diterima selagi tidak dibuktikan secara deduktif? Kenapa para pemikir pada zaman kegemilangan Islam berfikir secara deduktif (ahli astronomi, matematik, dsb)?
    Kenapa Al-Quran menyuruh khusyuk dalam solat (4:43)? Apa kaitan khusyuk dengan “consciousness” (tahap sedar), tenaga elektromagnetik, sel-sel otak, dan cara berfikir?
    Otak “berfikir” Menggunakan ElektromagnetikPada 2002, Johnjoe McFadden mengemukakan teori “CEMI field” yang mengatakan otak manusia “berfikir” dengan cara menggunakan elektromagnetik field. Kenapa teori ini hampir sama dengan teori Al-Quran . Adakah ini satu kebetulan, atau McFadden pernah mengkaji Al-Quran?
    Matahari Terbit Dari Barat Sebab Bulan Merekah?Saintis barat telah membuat beberapa teori tentang “Matahari Terbit dari Barat” dan Al-Quran juga ada teorinya. Al-Quran mengatakan ianya berpunca dari bulan merekah (55:1), kemudian bumi jadi tertonggeng iaitu kutub utara jadi selatan, dan selatan jadi utara (15:74). Apabila dikaji secara saintifik ianya amat logik sebab bumi adalah satu magnet besar, dan bulan pula apabila merekah akan memancar tenaga elektrik ke arah bumi!
    Sistem Pentadbiran Islam Al-Quran juga memberi panduan yang jelas bagaimana hendak mentadbir negara. Misalnya, perkara pertama yang perlu dibuat ialah membina prasarana (22:41) dan mengadakan potfolio seperti Khalifah, mufti, imam, ulul-albab, saabiqun bil-khairat, al-mutawassimin, dan para amil (pengurus zakat). Kemudian mewajibkan KPI “Amalan Pembaikkan” (41:33). Tahukah anda siapa dan apa tugas Saabiqun Bil-Khairat, dan siapa dia Al-Mutawassimin?
    Siapa Yang Sebenarnya "AMIL"?Siapa sepatutnya yang menjadi Amil, orang yang mengutip wang zakat atau orang yang membahagi wang zakat? Kenapa “Amil” dimasukkan ke dalam 8 asnaf? Kenapa para amil dikira orang yang susah? Adakah sebab dia duduk di masjid mengutip wang zakat atau sebab terpaksa turun padang mencari 7 asnaf yang lain? Kenapa para amil mesti tahu dan mengenali mereka? Mesti tahu masalah dan keperluan orang-orang susah seperti membaiki atap bocor, meyediakan air bersih, memastikan kesihatan terjaga, memastikan ada makanan untuk anak-anak, dan sebagainya? Kenapa Amil mesti mengkaji dan menganalisa trend 7 asnaf; adakah tahap kesusahan menaik atau menurun, jika menaik kenapa? adakah sebab gaji kecil dan anak ramai, atau harga barang melambung naik. Tidakkah ini satu pekerjaan yang tersangat susah dan rumit (tetapi amat strategik)? Tidakkah ini satu sistem pentadbiran yang sangat baik, adil, cekap dan sistematik?
    Amalan SolehanDi Amerika Syarikat konsep “amalan solehan” dikenali sebagai “continous improvement” dan di Jepun di kenali sebagai “Kaizen”. Amerika mengamalkan “Continous Improvement” boleh menjadi negara termaju dan kuasa ekonomi terbesar dunia. Jepun mengamalkan “Kaizen” menjadikan negara ke dua termaju! Kenapa umat Islam yang memperkenalkan konsep ini menjadi antara negara yang termundur?
    Al-Quran mendefinasikan “pekerjaan pembaikkan” sebagai sebarang pekerjaan yang boleh menambah-baik sesuatu keadaan seperti bergaul dan mengembirakan anak-anak yatim (2:220), atau mereka-cipta sesuatu peralatan atau perubatan yang canggih lagi hebat seperti memulihkan wanita mandul supaya dapat hamil (21:90).
    Al-Quran juga menjelaskan setiap orang yang mengaku Islam mestilah menjadikan “pekerjaan pembaikkan” sebagai KPI (key performance indicator) dalam hidup mereka (41:33). Malah Al-Quran meletakkan syarat kepada setiap pemimpin Islam supaya menjadi “pekerjaan pembaikkan” sebagai KPI sekiranya untuk terus diangkat jadi pemimpin (24:55).
    Al-Quran Menerangkan Komunikasi Tanpa WayarKita selalu mendengar tentang “Al-Quran dan Sains”, tapi pernahkah anda dengar tentang “Al-Quran dan ICT”? ICT atau Information Technology Technology memang dijelaskan dengan mendalam di dalam Al-Quran. Banyak sekali ayat-ayat Al-Quran yang menjelaskan tentang teknologi ICT atau konsep ICT seperti dalam surah Az-Zaariyat 51:1-11. Sebanyak 11 ayat diturunkan sekali gus dan berturut-turut yang menjelaskan tentang komunikasi tanpa wayar (wireless communication). Tentu anda kehairanan!
    Malah yang paling hebat yang akan menjadi “breakthrought” dan merubah sistem komunikasi dan “pergerakkan” manusia ialah apabila Al-Quran menjelaskan otak manusia (mungkin juga segala benda yang hidup) dan sel-sel badan berkomunikasi secara “ghaib” dengan menggunakan kuasa tenaga elektro-magnetik! Penemuan terbaru ini adalah amat penting dan seharusnya difahami dan diambil berat oleh semua umat Islam terutama alim-ulama, para pengamal perubatan, pakar saikologi, para pendidik, Saintis dan ICTis. Ianya penting sebab ini adalah hukum Allah dan mempunyai kesan yang amat besar.Sekarang mari kita melihat secara ringkas bagaimana Al-Quran menjelaskan komunikasi tanpa wayar dengan menggunakan elektro-magnet ini.Al-Quran mengajar manusia bagaimana komunikasi tanpa wayar dengan memberi tahu manusia bahawa elektron boleh digerakan untuk menghasilkan tenaga elektrik dan juga medan magnet (51:1). Tenaga ini boleh dimuatkan atau dikodkan untuk membawa data (51:2). Kemudian tenaga yang berisi data ini boleh luncurkan (dipancarkan) ke angkasa (51:3). Akhir sekali tenaga ini boleh dikumpulkan dan bahagi-bahagikan dengan menggunakan program (51:4).Az-Zaariyat 51:1-4 Menejelaskan Komunikasi Tanpa Wayar
    Marilah kita kaji dengan lebih terperinci. Di bawah ini adalah terjemahan di ambil dari kitab Fi-Zilalil Quran karangan Syed Qutb sebagai rujukan dan renungan.
    Penjelasan ayat 51:1Untuk peringkat permulaan ini saya akan menggunakan perkataan “gelombang mikro” dan “kuasa atau tenaga elektro magnet” secara bebas (quite loosely). Tidak dinafikan memang ada perbezaan di antara keduanya. Kita akan menyentuh perbezaan dan persamaannya nanti.
    Hari ini kita akan mengkaji ayat 1 yang bermakna “Demi Az-Zaariyat yang terbang selaju-lajunya”. Ayat ini bermula dengan ‘Wa’ apa yang dinamakan ‘wau sumpah’ yang bermakna ‘Demi’. Apabila Allah bersumpah dengan sesuatu benda, ini bermakna benda itu (iaitu ‘Az-Zaariyat’) adalah satu ciptaanNya yang penting dan hebat, dan sangat berguna kepada manusia, dan amat merbahaya sekiranya disalah-guna.
    Perkataan Az-Zaariyat berasal dari perkataan ‘Zara’ yang bermakna tabur atau terbang. Dari segi nahu ‘Az-Zaariyat’ adalah pembuat/pelaku (ismul faa’il) yang membawa makna Penerbang atau Penabur.
    Sementara Perkataan ‘Zarwa’ juga berasal dari perkataan yang sama iaitu ‘Zara’ tetapi dari segi nahu dipanggil ‘infinitif’ atau ‘masdar’ yang bermakna ‘Penerbangan’ atau ‘Penaburan’ tetapi apabila di ‘mansubkan’ ayat ‘Az-Zaariyati Zarwa’ ianya dipanggil (dari segi nahu) ‘al-maf-ul al-mutlaq’ atau absolute/cognate accusative yang membawa makna keadaan semula-jadi atau ‘nature’ yang menaburkan dengan sebanyak-banyaknya dan terbang selaju-lajunya.Maka ayat 51:1 membawa makna “Demi Penerbang/Penabur yang Menabur sebanyak-banyak taburan yang terbang selaju-lajunya
    Elektron dan FotonPerhatikan baik-baik. Ada “dua benda” yang hendak dijelaskan pada ayat ini. Satunya “Az-Zaariyat” kita labelkan dia sebagai “E dan kita namakan Elekron”, dan benda yang ke-dua ialah “Zarwa” kita labelkan sebagai “F dan kita namakan foton”. Dengan kata lain, pada ayat 51:1 ini Al-Quran menjelaskan satu hukum atau teori di mana apabila “E” terbang ianya akan menaburkan (mengeluarkan) “F”. Dan sifat “F” ialah satu taburan yang amat banyak dan “F” juga terbang pada kelajuan yang tersangat laju.
    Cuba lihat betapa pentingnya peranan nahu dan bahasa arab, dan betapa pentingnya kita mengkaji dari sumber asal Al-Quran (orignal source) iaitu mengkaji ayat-ayat dalam bahasa arab (bukannya dari sumber terjemahan). Sekiranya kita hanya mengkaji dari sumber terjemahan yang ada sekarang kita tidak akan nampak makna (bahasa) yang sebenarnya. Sebab “Demi Penerbang yang terbang selaju-lajunya” akan difahami haya satu perkara sahaja iaitu “Penerbang” atau “E” (dalam contoh kita tadi). Sedangkan yang lagi penting ialah “F” yang terselindung di sebalik nahu/grammer (dan memang susah untuk diterjemah secara bahasa atau literal atau lafziyah).
    Apabila saya katakan “terselindung” di sini bukannya bermakna saya membuat “takwil” atau agak-agak sahaja. Allah SWT melarang sama sekali manusia mengkaji dan menafsir ayat Al-Quran (yang mutashabihat) secara “Takwil” seperti kita takwil mimpi tanpa asas ilmu pengetahuan yang kukuh dan mendalam. Apa yang saya maksudkan “terselindung” di sini ialah maknanya memang wujud, ada dan jelas pada ayat tersebut tetapi kita tidak nampak sebab ianya terselindung disebalik nahu bahasa arab. Sesiapa yang faham nahu maka dia akan nampak, dan sesiapa yang tidak faham nahu dia tidak akan nampak makna sebenar.
    Mari kita kaji dari segi Sains dan ICT. Benda yang bergerak paling laju (yang diketahui manusia) ialah cahaya iaitu pada kelajuan kira-kira 300,000km/saat (dalam vokum). Secara rengkasnya, cahaya adalah merupakan tenaga foton. Tenaga foton ini pula terhasil apabila elektron terbang ‘melompat keluar’ dari orbit tenaganya. Apabila elektron melompat keluar ianya akan melapaskan tenaga dan menaburkan berbilion-bilion tenaga foton yang terbang pada kelajuan yang teramat sangat.
    Sekarang mungkin kita sudah mula ada sedikit gambaran dalam kepala akan makna atau tafsir ayat 51:1 ini. Kita mungkin boleh bayangkan sebiji bola apabila ditendang bola itu akan terbang ke udara, dan sambil terbang akan tersembur keluar bola-bola halus dari badan bola itu.
    Yang perlu kita fahami pada ayat ini ialah ada DUA benda penting iaitu “E” (bola) dan “F” (bebola halus). Dua benda ini ialah “E” (elektron) tenaga elektrik, dan “F” (foton) iaitu yang akan menghasilkan tenaga magnet dan cahaya. Tenaga elektrik boleh mengalir pada logam seperti besi, dan tidak boleh mengalir pada penebat seperti plastik dan kayu. Tetapi daya magnet boleh mengalir di mana sahaja. Cuba gerakkan magnet di bawah meja dan lihat pin-klip di atas meja bergerak mengikut magnet.
    Apabila ditafsir secara Sains dan ICT, ayat 51:1 ini bermakna Allah SWT bersumpah dengan “Az-Zaariyat” iaitu satu benda ghaib (yang memang wujud dan boleh dikesan kewujudannya dengan pelbagai peralatan) tetapi tidak dapat dilihat oleh mata manusia dan tidak boleh dikesan oleh deria “manusia biasa”. Benda “Az-Zaariyat” ini apabila terbang akan menghasil atau mengeluarkan satu tenaga lain yang tidak dapat dikesan oleh deria manusia biasa. Kedua-dua benda ini (dari segi sains) merujuk kepada tenaga elektro-magnet atau gelombang mikro yang terhasil apabila elektron melompat keluar orbitnya.
    Untuk memahami ilmu abstrak atau ghaib ini memang agak sukar sebab kita tidak dapat gambarkan dalam kepala kita. Terdapat beberapa website di internet yang agak menarik yang munfkin dapat membantu anda memahami tentang elektron, foton, dan gelombang mikro seperti www.howstuffworks.comwww.colorado.edu/physics, dan sebagaimya.
    KesimpulanAl-Quran menjelaskan beberapa hukum dan teori yang hebat pada surah Az-Zaariyat ayat 1-11. Allah SWT menjelaskan beberapa hukum dan teori yang amat penting, amat berguna dan juga amat besar kesannya kepada manusia.
    Pada ayat pertama (51:1), Allah menjelaskan tentang satu kuasa ghaib yang terbang dan menaburkan satu kuasa atau tenaga ghaib yang lain. Apabila dikaji dari segi ICT dan Sains, ianya mungkin merujuk kepada pergerakkan elektron yang melompat keluar dari orbit tenaganya dan melepas satu tenaga iaitu tenaga foton yang bertabur sebanyak-banyaknya dan yang terbang selaju-lajunya.Insyaallah pada siri berikutnya kita akan melihat bagaimana Al-Quran menjelaskan tenaga ini boleh dimuatkan dengan data (51:2), dan seterusnya ianya boleh dipancarkan dengan mudah (51:3), dan kemudian data-data boleh dikumpul dan disebar dengan menggunakan program (51:4).Wallahu A'lam...
    Di petik dari:-Mengkaji Al-Quran Dari Perspektif ICT/Sistem untuk Menjana llmu, Teknologi dan Ekonomi Baru
    about 4 months ago · Report


  • Awie Kala Kerana itulah Terapi Magnet merupakan satu terapi yang penting kerana Kuasa Medan Magnet yang dihasil oleh Gelang Biomagnetik ACK adalah "Negatif" yang mana dapat menyeimbangkan paras radiasi medan magnet secara semulajadi tanpa kesan sampingan.

    Kajian yang dijalankan di Battle Pacific Northwest Labs mendapati pendedahan yang berterusan kepada EMFs boleh mengurangkan rembesan melatonin (hormon yang mengawal ritma biologi mamalia). Kekurangan ini pula menimbulkan masalah kejiwaan seperti murung, kurang tumpuan dan sukar tidur.
    Ia merupakan cara yang paling mudah, selamat, berkesan dan tiada kesan sampingan. Terapi Bio Magnet merangsang medan magnet manusia melalui titik-titik saraf. Ia meningkatkan sistem peredaran darah serta meningkatkan metabolisme dan kesihatan badan tanpa kesan sampingan. Pertubuhan Badan Kesihatan Dunia (WHO) telah mengeluarkan kenyataan secara formal bahawa terapi magnetik ini tidak mempunyai sebarang risiko terhadap sistem badan manusia.
    Dengan menggunakan ACK Bracelet (Terapi Bio-Magnet) dapat membantu :
    Membuang Angin/Kembung PerutMeningkatkan sistem peredaran darahMeningkatkan Metabolisme TubuhTenaga /Stamina MeningkatMeningkatkanTenaga BatinMeningkatkan kandungan Oksigen Dalam DarahMengurangkan sakit GoutMengawal Kesakitan & PenyakitMengurangkan KebengkakkanMelegakan AsthmaMerawat Insomia/Sukar TidurTidur Lebih LenaMengawal Kencing ManisMengawal Darah TinggiMengurangkan Kandungan Kolesterol & LemakMelegakan SenggugutMengurangkan Sakit Otot/Belakang/Bahu dan Sakit LeherMelegakan MigrainMelegakan StressMeningkatkan Daya Ingatan Daya Penglihatan Lebih TajamPenghadaman Lebih BaikMencegah SembelitMenyahkan ToksinSel manusia mempunyai caj positif di bahagian tengah dan caj negatif di bahagian luar sel, dan ia mendapat caj semulajadi dari medan kuasa magnet bumi. Semasa sel melakukan tugasan harian, ia kehilangan caj menyebabkan sel menjadi reput. ACK Bracelet yang mengalirkan kuasa tenaga-bio berupaya menembusi semua peringkat dan bahagian badan melalui aliran meridian, lantas dapat sampai pada setiap sel untuk mencaj dan membaiki semula paksi semulajadi sel.
    Berdasarkan kajian yang dibuat di USA pada tahun 1997 oleh Dr. Carlos Valbona Baylor dari College Of Medicine, 76% pesakit-pesakit yang dirawat menggunakan magnet-magnet tetap telah sembuh atau kurang sakit sendi dan otot berbanding dengan 19% lagi menggunakan kaedah biasa / tradisional pesakit-pesakit.
    MENINGKATKAN PEREDARAN DARAH
    Setiap hari jantung kita mengepam darah yang mengalir sejauh 12,000 batu dalam badan kita. ACK Bracelet membantu saluran darah menjadi kembang, lantas meningkatkan peredaran darah yang membawa kepada peningkatan bekalan oxygen dan khasiat penting dan memacu rembesan semulajadi Hormon Tumbesaran Manusia yang diperlukan untuk pembaharuan sel.
    FAKTA MAGNET
    Biomagnetik boleh juga digambarkan sebagai Kutub Utara Kutub Selatan atau juga yin - yang bagi masyarakat Cina. Persamaan dari segi konsep iaitu tarikan ion negatif dan positif.
    Keseimbangan tarikan-tarikan tersebut menunjukkan kadar pH adalah neutral manakala perubahan cas-cas tersebut membolehkan tahap keasidan dan kealkalian ditentukan. Medan magnet menarik kutub-kutub yang berlainan. Apabila kita meletakkan medan positif magnet dengan medan negatif magnet maka ia akan menarik di antara satu sama lain. Secara amnya, medan magnet berkuasa positif iaitu (P) akan menarik medan negatif bumi iaitu kutub utara dan medan magnet berkuasa negatif (N) akan menarik medan positif bumi iaitu kutub selatan. Dalam kenyataan ini, penggunaan negatif adalah untuk kutub utara bumi dan positif adalah untuk kutub selatan bumi.
    Sebagai maklumat, sepatutnya yang digunakan dalam tubuh badan kita adalah medan magnet negatif. Apabila magnet (N) ini menyentuh kulit manusia ia dipercayai mengembangkan pembuluh darah, dengan ini darah dan oksigen akan bertambah di kawasan aplikasi magnet. Medan positif magnet pula apabila disentuh ke kulit manusia ianya akan menjadi merbahaya dalam jangka masa panjang. Hanya doktor-doktor pakar yang boleh menggunakan magnet positif untuk rawatan penyakit tertentu.
    SEJARAH TERAPI MAGNET
    Sejarah pernah merekodkan ahli falsafah Yunani Aristotle pernah memperkatakan mengenai faedah terapeutik yang terdapat pada magnet semulajadi untuk mengurangkan kesakitan dan merawat pelbagai kesakitan. Ahli fizik Parsi juga pernah menggunakan magnet untuk melegakan "Gout" dan kekejangan otot. Teori di sebalik terapi magnet yang dikatakan adalah ruang magnetik atau bahan yang boleh menghasilkan aliran elektromagnet boleh menembusi tubuh manusia dan memberi kesan kepada fungsi sel-sel serta memperbaikkan kelancaran sistem saraf dan organ tertentu. Pun begitu, bagaimana kuasa magnetik bertindak terhadap semua ini tidak dapat dijelaskan secara terang dan masih misteri.
    Namun, ada beberapa hipotesis dibuat mengatakan arus elektrikal yang dijana magnet "mengganggu" transmisi isyarat sakit ke sistem saraf tunjang. Tanggapan lain pula mengatakan magnet meningkatkan pengaliran darah ke sesuatu bahagian tubuh lalu menggalakkan peredaran oksigen dan nutrien seterus mengurangkan kesakitan dan bengkak. Terapi magnetik biasanya digunakan untuk sakit bahagian sendi dan otot selain digunakan untuk mengurangkan sakit selepas pembedahan. Ada yang mengatakan ia dapat mengurangkan tekanan, insomnia dan migrain disamping melawan jangkitan dan memperbaiki ketidakseimbangan sistem saraf.
    Kebaikan Gelang AC:-
    a) MAGNET SINAR INFRA JAUH (FIR): FIR berfungsi mengembangkan pembuluh kapilari bagi memudahkan pengaliran darah dan penyebaran oksigen yang memudahkan penyingkiran sisa toksin daripada darah.Melalui proses ini, ia dapat menstabilkan tekanan darah, mengurangkan sakit sendi dan menyelaraskan saraf agar meningkatkan imuniti, mengurangkan keletihan dan insomnia. FIR juga menolong menguatkan fungsi hati, meningkatkan tahap metabolisasi dan penyahan sisa daripada badan yang boleh membawa pada kehilangan berat badan. Ia juga mengatasi masalah kulit dengan membaiki keseimbangan PH badan.
    b) NEODYMIUM: Magnet neodymium adalah magnet kekal yang paling ringan, tetapi mempunyai kekuatan dan tenaga paling tinggi di dunia. Gegelang neodymium amat sesuai untuk individu yang menderita sakit pada beberapa bahagian badan.Ia terkenal untuk melegakan sakit dengan serta-merta, membaiki pengaliran darah, menambah tenaga, mengawal tekanan darah, meningkatkan kadar metabolisasi serta mengurangkan sakit sendi dan tekanan. Ia juga dapat melaraskan kapilari darah yang tersimpul akibat pendarahan pada pelbagai ancaman penyakit sejak lahir termasuk radiasi, toksin, pencemaran dan sebagainya. Ini dapat membaiki kesihatan secara menyeluruh dan menghalang penyakit kronik.
    c) GERMANIUM: Germanium dapat membaiki sistem imunisasi, menaikkan bekalan oksigen dalam badan, menambah tenaga dan membunuh radikal pemusnah serta melindungi badan daripada radiasi. Germanium organik adalah bahan pengubah gerak balas biologikal.Ini bermakna ia membolehkan badan merubah gerak balasnya pada tumor daripada dalam badan. Namun, germanium tidak menyerang sel kanser secara langsung tetapi ia merangsang sistem imunisasi badan secara menyeluruh. Ini menjadikannya sangat berkesan dalam merawat penyakit kanser dan penyakit regeneratif lain.
    d) ION NEGATIF: Secara amnya, ion negatif mengasing, menapis dan membaiki pengaliran sel darah. Ia meningkatkan kadar metabolisasi sel yang memberi kesan positif kepada darah, saraf dan selera makan.Ia juga mampu menggalakkan aktiviti saraf otak, memulihkan sel, meningkatkan antibodi melawan penyakit dan mengurangkan kesakitan. Ion negatif memulihkan sistem utama untuk menguatkan fungsi yang lemah dan meningkatkan kesejahteraan badan. Selain membantu meningkatkan tenaga serta kekuatan badan melalui pengeluaran endorphin.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Mencari kebenaran dalam kajian http://kajian-quran.blogspot.com/