Ahad, Disember 13, 2009

Suara Hati Berbicara

Aku bukannya cemburu dengan kembiraan orang lain,
Aku juga bukannya cemburu bila seseorang tu dah bangun,
Tetapi aku marah kepada diriku yang tahu apa sepatutnya kamu sembunyikan,
Itu adalah petunjuk dari Tuhan yang maha esa,
Aku hanyalah hambanNya yang lemah.

*terhenti sejenak*

Aku keliru,
Kita bukannya sesiapa,
Tetapi kenapa harus menafi?
Kenapa harus berbohong?
Ini membuatkan hatiku terdetik.
Inikah pembalasannya?

Katanya aku adalah..
Orang terakhir yang mampu membawamu bangun dan terus berlari,
Kawan yang sentiasa menyokong,
Sahabat yang selalu mengkritik baik buruk,
Adakah seorang sahabat layak dibohongi?

*muhasabah diri*

Namun,
Aku tidak pernah menyalahkan sesiapa,
Dikala kau sedih dan mengalirkan air mata..
Di mana aku ketika itu?
Seharusnya sahabat harus meminjamkan bahunya untuk ditangisi,
Dikala kau keseorangan..
Di mana aku ketika itu?
Seharusnya seorang kawan harus menemani sehingga rasa gusar kau hilang.

Oleh itu,
Kau berhak untuk menyimpan tanpa beritahu,
Kau juga berhak berada di mana saja yang kau suka,
Kau juga berhak berdamping dgn insan yang bersama kamu,
Ketika aku tidak mampu untuk menemani dan berbicara.

Aku ingin kau tahu,
Pembohongan dan penafian itu memberi kesan kepada aku,
Ia telah membunuh perasaan kecil yang beransur tumbuh berminggu-minggu dahulu,
Ia telah membunuh kepercayaan ku,
Ia telah membenamkan segalanya!
Tiada apa yang tinggal.

Akhirnya..
Aku pergi jua,
Aku dibunuh jua,
Sebagaimana aku membunuhmu suatu masa dahulu.

Ingatlah..
Ini bukan salahmu,
Ini juga bukan salah orang sekelilingmu,
Aku tidak akan pernah memarahimu lagi,
Walaupun aku tahu terlalu banyak,
Setiap kali rasa marahku bangun,
Aku bertanya kepada diri sendiri,
Di mana aku ketika itu?

Ya Tuhan aku bersyukur,
Keranamu menyatakan kebenarannya,
Aku menarik nafas lega,
Dan terus berlari ke depan.

Tiada ulasan: