Isnin, Oktober 18, 2010

Artikel Pilihan: Kisah Syed Dan Sharifah

Di ambil dari: http://syfadh.blogspot.com/2009/04/ahlul-bait-syed-dan-sharifah.html

Nota: Penulis entry ini adalah dari keturunan syed, dan dia telah dituduh membawa fahaman songsang oleh kerana dia mengkritik kahwin sesama sendiri golongan syed dan sharifah. Sejarah telah membuktikan, perkahwinan dengan ajam telah membenamkan prediket nama, catatan sejarah keturunan-keturunan syed yang berkahwin dengan ajam seperti yang berlaku di Kelantan,Terengganu,Perak,dan Kedah (pada zaman dahulu). Dimana keturunan ini sama sekali tidak di iktiraf ketulenannya oleh Persatuan Asyraaf Malaysia dan Naqabtul Asyraaf Indenesia. Sebenarnya, kita dituntut mencari asal-usul diri kita, darah siapakah yang mengalir dalam diri kita, biarpun ia datang dari ibu atau bapa kita. Kod genetik DNA sendiri masih asli dan ia tetap menjadi rahsia Allah mengenai keturunan kita (di luar pengetahuan Persatuan Asyraaf). Tahukah anda bahawa beratus-ratus atau beribu-ribu manuskrip dan catatan sejarah telah musnah di zaman penjajahan asing di Nusantara?Ada kemungkinan catatan sejarah mengenai keturunan syed di Nusantara telah hilang dan terpadam dan tidak terdapat dalam simpanan ulama nasab (persatuan Asyraaf)? wajarkah kita beritikad hanya kepada catatan yang masih wujud itu (catatan dikalangan mereka sahaja) tanpa mengambil kira catatan sejarah dari orang lain (Raja-raja melayu itu adalah dari leluhur syed)? Jangan terlalu bongkak!! Ilmu dan rahsia Allah itu sangat lah luas dan banyak.Selamat membaca...


Ahlul Bait adalah suatu istilah Arab yang jika diterjemahkan secara terus ke Bahasa Melayu bermaksud Ahli Rumah, namun bukan itu maksud yang ingin saya ertikan di sini. Ahlul Bait adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada gelaran yang diberikan kepada kaum kerabat atau ahli keluarga Rasulullah.

Untuk pengetahuan umum, Bangsa Arab merupakan suatu bangsa yang sangat mementingkan susur galur keturunan. Bukanlah sesuatu yang menghairankan jika mereka tahu siapakah nenek moyang mereka kalaupun generasi terdahulu yang kesepuluh. Malah ketika memperkenalkan diri, mereka biasa menyebut nama mereka berserta nama bapa dan datuk mereka secara bersambung.

Bukan itu sahaja, mereka juga berupaya mengenalpasti sambungan susur galur keluarga secara terperinci sebagai contoh Imam Syafie dikatakan bertemu susur galur keluarganya dengan keluarga Rasulullah pada moyang Rasulullah, Abdul Manaf (Muhammad bin Abdullah bin Abdul mutalib bin Hashim bin Abdul Manaf). Bayangkan berapa ratus tahun jarak antara keduanya begitulah keutamaan yang diberikan Bangsa arab terhadap susur galur keturunan.

Sekarang kita masuk kepada isu yang sebenar setelah saya memberi sedikit sebanyak pengenalan tentang Ahlul Bait. Banyak cakap-cakap yang mengatakan mereka yang bernama Syed @ Sayyid (dan seumpamanya) serta Sharifah merupakan golongan Ahli Bait. Melihat kepada apa yang telah saya terangkan tadi, kenyataan ini berkemungkinan besar adalah benar. Tambahan pula, kebanyakan mereka mempunyai salasilah keluarga sebagai bukti untuk menghubungkan keluarga mereka dengan cucunda Rasulullah sekaligus dengan Rasulullah sendiri.

Malangnya kepentingan yang diletakkan oleh Bangsa Arab itu bertukar kepada perasaan taksub bagi segolongan manusia yang cetek pemikirannya sehingga melarang keras mereka yang berketurunan Syed dan Sharifah daripada berkahwin dengan mereka yang bukan Syed dan Sharifah lebih lebih lagi kaum Sharifah kerana sekiranya mereka berkahwin dengan golongan yang bukan Syed, mereka tidak boleh mewariskan nama Syed atau Sharifah kepada anak mereka dan susur-galur keturunan itu akan terhenti di situ.

Lebih malang apabila ada segelintir manusia yang begitu taksub kepada golongan Syed dan Sharifah ini sehingga percaya yang mereka adalah golongan syurga dan sesiapa yang berkahwin dengan mereka juga akan turut tergolong dalan ahli syurga. Maka berebut-rebutlah orang yang cetek fahaman agamanya ingin berkahwin dengan Syed terutamanya supaya mereka dapat masuk syurga dengan mudah.

Lebih menjijikkan lagi bagi mereka yang bernama Syed atau Sharifah tetapi tidak berkelakuan sepertimana yang selayaknya bagi seorang yang mempunyai talian darah dengan Rasulullah. Ini ternyata memberi cemar kepada nama Ahlul Bait dan sesungguhnya mereka tidak layak mendapat gelaran Ahlul Bait. Jika anda mahukan buktinya, lihat sahaja di televisyen. Berapa banyak artis yang bernama Syed atau Sharifah terutama yang Sharifah tidak menutup aurat, tergedik-gedik dan terkinja-kinja macam beruk. Cukup memalukan dan cukup menghinakan.

Ketahuilah Ahlul Bait itu adalah golongan yang dicintai, disanjungi, dimuliakan dan dihormati para sahabat Rasulullah, para ilmuan Islam juga segenap umat Islam dan mereka turut mendoakan kesejahteraan Ahlul Bait ketika berselawat kepada Rasulullah sebagaimana yang sering kita amalkan:

اللهم صلى على محمد وعلى ال محمد
"Ya Allah berilah kesejahteraan kepada Nabi Muhammad dan keluarga baginda"

Ketahuilah juga sesungguhnya tiada beza antara orang Arab dan bukan Arab itu melainkan taqwa sebagaimana firman Allah:

إن أكرمكم عند الله أتقاكم
"Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yag paling bertaqwa"

Sabda Rasulullah:

لا فضل لعربي على اعجمي إلا بالتقوى
"Tidaklah mulia seorang Arab itu daripada seorang yang bukan Arab melainkan dengan taqwa"

Jadi sedarlah wahai kaum Syed dan Sharifah yang sebenarnya kamu tiadalah beza dengan mereka yang bukan Syed dan Sharifah melainkan jika kamu bertaqwa (takut) kepada Allah. Jadi tidak perlu dibezakan antara mereka yang Syed atau Sharifah dengan mereka yang bukan. Jangan dilarang perkahwinan antara keduanya dan jangan taksub kepada mereka kerana semua ini bertentangan dengan ajaran Islam.

Tetapi mereka yang berketurunan Syed dan Sharifah harus ingat yang mereka mesti berkelakuan sebagaimana yang selayaknya diperlakukan oleh seorang Muslim supaya kamu tidak memberi cemar kepada nama Ahlul Bait yang selama ini disanjung tinggi oleh seluruh umat Islam. Kalau masih juga ingin melakukan perbuatan-perbuatan terkutuk, maka jangan dedahkan kepada orang lain yang anda merupakan Ahlul Bait bukan kerana apa sekurang-kurangnya anda tidak mencemarkan nama Rasulullah dan Ahlul Bait yang lain.
Komen-komen yang diterima:

1 comments:

Raafiq said...
er..awek aku name syaripah gak..tak bole kawen ke syed? ko je la kawin ngan die..haha
serunai malam said...
salam ukhwah :) btul la kan, walau disegani shebat mane pun, xbmkna kite x perlu mjganye kan. smua manusia ttp same disisiNya. hebat mereka bkan mkna hebat kite. suci mereka bkn mkne suci kte. mulia mreka bkn jaminan kemuliaan kite. juz curios, em,ade x manusia yg dbwh kturunan rasul khatimun anbiya'? sbb pnh la dgr yg kate anak2 rasul meniggal dunia tnpa ade waris. so cmne? juz dgr je. x bmkne authentic._zam
syazmeen said...
salam err, rase2 saya ejaan salah-silah tu bukan begitu, tapi salasilah.. rase2nye la
Anonymous said...
haha.orang melayu sedang meragui kemelauannya
syfadh said...
terima kasih saudari syazmeen di atas pembetulan tersebut, anda benar. Kepada serunai malam, saya tidak mempunyai pengetahuan berkaitan soalan anda itu.
sharifah mastura said...
wish i'd never got this name...
syfadh said...
Sayang sekali ada manusia yang tidak tahu bersyukur dilahirkan dalam kalangan keluarga yang terhormat. Kalau begitu hendaknya kami seribu kali tidak berkehendakkan kehadiran anda dalam kalangan kami.
Anonymous said...
Perkahwinan antara sorang wanita yang tidak sekufu dgn sorang laki adalah tidak sah... Jgn memandai nak nak buat hukum kat sini tanpa rujuk mane2 kitab...anda bukan mujtahid untuk berijtihad...
syfadh said...
saudara anonymous, sebelum anda mengkritik orang, saya nasihatkan anda supaya menyemak dulu kebenarannya. sekufu yang diletakkan syara' itu bukan merujuk kepada syed atau syarifah, keturunan nabi atau bukan. jika benar pentafsiran agama yang anda buat tersebut, maka tiada seorang manusia pun di atas muka bumi ini layak berkahwin dengan para nabi. kerana yang sekufu dengan para nabi itu hanyalah para nabi jua. jadi jika dilihat daripada pentafsiran agama maha sesat yang dibuat oleh saudara tersebut, maka perkahwinan para nabi tidak sah.dan zuriat yang dilahirkan oleh para nabi itu anak haram. lihat pula anakanda kepada Nabi Muhammad, kebanyakannya tidak pun berkahwin dengan kalangan ahli keluarga nabi kecuali Ali. maka kenapa sah pula perkahwinan mereka di mata nabi tetapi tidak sah di mata anda? jangan jadikan Islam seperti agama hindu yang mempunyai sistem kasta, orang yang berada di kedudukan yang tinggi dalam kasta tidak selayaknya dikahwinkan dengan yang berkasta rendah. memang benar terdapat hadith yang mengatakan jika seseorang mahu berkahwin lihatlah kepada keturunan calon pilihannya itu. tetapi ini bertujuan supaya seseorang berkahwin dengan orang yang berketurunan baik-baik supaya melahirkan zuriat yang baik-baik juga. Islam itu adalah agama yang mudah. menyusahkan dan menyempitkan agama itu adalah perbuatan yang menjahanamkan agama. akhir kata semoga kita semua termasuk saudara anonymous terpelihara daripada menjadi penjahanam agama.
syfadh said...
Berikut saya salin kembali respon daripada pembaca yang memperkenalkan dirinya sebagai 'nama': budk ne dr skola dulu mslh...smpi berdebat dgn ustat ustzh kat smakl dulu...wahai syed fadhil hanafi, xperlu la bw fhmn songsang anda kepada umum...kami di smakl kenal sgt anda siapa... pasal ahlul bait tu memang merapu habih...dik, kenape ye rasulullah tolak pinangan abu bkr, umar dan shbt2 lain utk fatimah...sebaliknya ali yang diterima...cb cr hikmah ye.. n then tolong cek blk hadis2 sahih berkaitqan ahlul bait ne...br bc 2 3 kitab da pandai buat fatwa sndr... ana bg 1 mslh mudah. ahlul bait diharamkan menerima zakat mahupun sedekah...mcm mane ye dgn kedudukan anak kepada seorang syrfh dlm kes ni?/ bukan xbule kahwin dgn orang awam...tp, perlu dpt izin dr weali... kali tidak haram sbb x sekufu.. komen2 di ats dihantar pada 5 jun 09
syfadh said...
Ini adlh respon penulis terhadap komen 'nama' yg bertarikh 5 jun 09: Saudara/i yg tidak dikenali, saya sgt berdukacita apabila masih ada umat Islam yg berfikiran sempit, kolot, jumud dan taksub. Perdebatan dgn ustaz dan ustazah tersebut bukanlah bermakna penulis berada di pihak yg sesat. Ustaz atau ustazah itu bukannya para nabi yang maksum. Adalah menjadi kebiasaan org yang mencari ilmu itu membuat perdebatan dan anda boleh bertanya sendiri dengan ustaz dan ustazah yg anda sgt kenal tersebut adakah penulis berdebat dengan hujah-hujah sesat ataupun dengan hujah-hujah yang boleh diterima syara'. Anda sebenarnya sekadar memalukan diri sendiri dengan cuba mencemar kredibiliti penulis. Ternyata hujahan anda bukanlah berasaskan keilmuan tetapi semata-mata berniat buruk. Berhubung dengan soal Rasulullah menolak pinangan sahabatnya utk anaknya, Fatimah, sila bawakan hadith drpd Rasulullah yg menyatakan sebabnya adalah kerana mereka itu tidak layak berkahwin dengan Fatimah semata-mata kerana Fatimah itu adalah ahli bait. Dan dalam kes sahabat Rasulullah Uthman bin Affan mengapa pula dia dibenarkan berkahwin dengan dua org anak nabi sedangkan Uthman bukan daripada kalangan ahli bait. Malang sekali anda cuba menegakkan benang yg basah dengan hujah yg lemah. Ahlul bait memang diharamkan menerima zakat dan sedekah tetapi adakah ini berkaitan dengan masalah perkahwinan? Kemudian timbul pula soal bukan tidak boleh berkahwin dgn org awam cuma perlu keizinan wali. adakah penulis ada menyebut apa-apa tentang soal wali dalam post tersebut? Sememangnya hal perkahwinan seorang wanita itu di bwh kekuasaan wali. bukan wanita ahli bait semata-mata. Anda juga masih gagal menjawab persoalan perkahwinan para nabi dengan bukan keturunan para nabi? Adakah perkahwinan para nabi adalah perkahwinan yang tidak sah di sisi anda? adakah perkahwinan Uthman dengan dua orang anak nabi Muhammad tidak sah di sisi anda? Kenyataan yg menyatakan seorg ahli bait tidak boleh berkahwin dengan org biasa itu adlah suatu kenyataan yg membawa implikasi besar terhadap masyarakat. Ini bermakna ternafinya keesahan perkahwinan Nabi sendiri, anak-anak nabi dan keturunannya. Seorang syed atau sharifah itu tiadalah apa-apa di sisi Allah melainkan jika dia beriman dan bertaqwa kepada Allah. Nabi juga tidak pernah membeza-bezakan dirinya dan keturunannya dengan org lain melainkan atas dasar iman dan taqwa kepada Allah. Semoga kita semua dirahmati Allah.

3 ulasan:

my choco late berkata...

memg betul apa yang dikatakan... jodoh itu rahsia ALLAH.. da tertera dari lahir ALLAH tentukan siapa jodoh kita.. sye xpernah menyesal dilahirkan dari kalangan keturuna yang rapat dengan Nabi kite.. saye cume menyesal segelintir masyarakat sering memperkotak katikkan keturunan kami...

Prince Ryzal berkata...

Ni la yg anti golongan syed n sharifah,..mane info ko dpt n penerangan yg cetek fikiran...ni la yg xde bngsa...syed n sharifah..bangsa mulia...bkn mcm korang tah mane bangsa...sedar2 ngaku nabi.., nak ngaku wali...salasiah tah usul mane xtaw...kami xsuke ngaku kami ustaz..nabi..wali..ulama suke2...bnykkan ilmu ko lg..pengetahuan ko cetek..ko nak ceta bngsa yg ko xtaw punca...ko tu dr keturunan mane? lanun? org utan?...ko taw? so xpyh org biasa nak memandai nak kaji salasiah kami...kami sj yg taw mane kedudukan kami...

Nazrul Naz berkata...

Tlng jgn nk memburukan keturunan kami atau nk bentangkan kesahihan keturunan kami....sy syed malaysia tau salasilah keturanan kami...kamu belum cukup faham lg nk pertikaikan sahih nya syed dan sharifah ni...