Selasa, Februari 01, 2011

Krisis Mesir: Revolusi atau agenda tersembunyi?

Sebelum memulakan penulisan ini, marilah kita mendoakan keselematan kepada rakyat Mesir.

Link-link berguna yang menerangkan keadaan semasa di Mesir

http://bincang.net/forum/showthread.php?110830-[terbaru!]-Hosni-Mobarrak-Presiden-Mesir-resign-bersama-seluruh-kabinet!/page2

http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com

Soalan saya:

1. Adakah protes ini dimulakan oleh rakyat Mesir sendiri?
2. Siapakah dalang disebalik protes ini?
3. Adakah Mesir akan menjadi negara demokrasi sepenuhnya?
4. Adakah Mesir akan bangkit dengan sistem Khalifah Islam?
5. Adakah protes ini ada kena mengena dengan projek menaikkan harga minyak mentah dunia?
6. Apakah respons US dan Israel terhadap perkembangan ini? Mereka risau atau tersenyum?

Mari kita lihat apa yang berlaku di dunia Islam , Arab khususnya.. >> terhadap apa yg berlaku di negara kita..!

Rata-rata.. kalau kita tanya orang di jalanan.., boleh kata hampir 90% pendapat.. pasti akan menyatakan.. mereka sangat sakit hati dgn apa berlaku di negara kita sekarang.!

Dalam diam kita sangat geram. dan bengang dgn apa yang berlaku..! jurang perbezaan di antara - yang ada dgn yang tak ada.. semakin melebar.! (disparity between the have's vs the have not is widen), namun tiada apa yg di lakukan oleh pihak berwajib untuk menolong golongan2 ni.

Adakah kita perlu menunggu sehingga seperti Tunisia dan Egypt baru nak bangkit seperti di sana? Di tunisia - kebangkitan berlaku selepas Mohamed Bouazizi membakar dirinya selepas segala barang jualannya di rampas.. dan dia tiada wang utk membayar wang rasuah utk melepas diri dari tindakan penguatkuasa.. . Yang lagi menghinakan - penguatkuasa wanita itu menampar Mohamed di khalayak ramai dan meludahnya.. serta memukul nya dgn di bantu 2 orang bawahan nya.. ! tak cukup dgn itu - penguasa itu memaki dan menghina arwah ayah mohamed yg telah mati ketika mohamed berusia 3 tahun..!

baca kisah penuh di wiki mohamed bouazizi ni >> http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Bouazizi

Kejadian di Mesir juga bermula dgn insiden yang lebih kurang serupa.! 2 orang membakar diri di depan bangunan parlimen mesir di sebabkan tekanan kehidupan di mesir dgn kadar pengangguran dan pendapatan rakyat miskin yg sangat rendah.. berbeza dgn golongan2 kaya yg makin meningkat pendapatan mereka.

Fakta menarik tentang Egypt juga - >> GDP nya meninkat saban tahun.. malah 2-3 tahun ni mendapat banyak anugerah ekonomi antarabangsa yg memuji kerajaan mereka dalam menguruskan ekonomi negara.. ! (sounds familiar eh?) Kerajaan mereka juga memainkan unsur2 feel-good factor ni.. dalam akhbar2 mainstream mereka..!

Hakikatnya - rakyat marhaen makin tertekan.. kemampuan utk membeli barangan keperluan dan makanan makin mengecil.! bukan saja kadar pengangguran makin naik.. malah harga rumah di sana di paras mmg takkan termampu oleh orang2 miskin dan golongan pertengahan..

Di malaysia - adakah kita menghadapi situasi hampir sama? - ada banyak juga kan? antaranya - harga rumah mampu milik.. kini berada jauh di jangkauan kemampuan kita. Dgn harga starting pada RM400 hingga 500ribu ke ataas.. berapa kerat melayu yg mampu nak beli rumah pada harga ni? kerajaan 'buta' ke hakikat ni? tinggal bangsa lain dan orang luar saja lah yang mampu nak beli..! tiap taman baru launch.. berebut spekulator yg beli rumah2 tu.(mreka ni bukan rakyat tempatan pun.. rata2 proksi utk singaporean , hongkees dan luar negara)


start drpd tunisia > lubnan > egypt > yaman > smlm jordan pun dah wat demo suh PM dorg step down..

tgk rakyat dorg dh lama besabar dh.. blaja tinggi2 abeh U pun takleh nak keja jugak.. harga smua makin naik..
kesan drpd tunisia dlu.. smngt dorg membakar terus..



-Jan25 aritu mula protes.. sampai hari ke tiga smlm .. at least dah 35 org mati .. baru mubarak muncul.. tu pun dgn obama skali..
itu pun mula2 taknak step down.. nk baharui krajaan je. tp dia nk stay gak. pfftt..
klo dia step down pon, anak dia ganti pon org tanak..

yg penting skrg ni israel dh tak senang duduk.. negara2 arab keliling dia tgh unrest.. ben ali dah kena.. skrg mubarak plak..

hari ke2 tgk dorg duk pass kan msg kat twitter nak kumpul 1 miliun rakyat utk protes .. nak start lepas smyg jumaat (ni pun cam familiar jek) ..

pastu lepas jumaat, sampai ke mlm.. protes tak abeh2.. tgk kjadian kat sane cam sayu gak ar.. abeh cedera.. luka2.. kne teargas teruk2.. (ni pon familiar. hehe) .. dasat gk arr pulis dorg buat nk leraikan demo.. sampai ke asar.. pause jap jemaah ramai2.. mase ni mmg tesentuh gk r.. wuu..



sampai ke mlm.. truck polis pon dorg bakar.. building NDP HQ pon abeh kne bakar..



-------------


Jordanians march against inflation

Thousands of Jordanians have taken to the streets of the capital Amman and other cities to protest against rising commodity prices, unemployment and poverty.

The protesters are calling on the government headed by Samir Rifai, the prime minister, to step down.

Demonstrators, including trade unionists and leftist party members, carried national flags and chanted anti-government slogans in downtown Amman.

They called Rifai a "coward" and demanded his resignation.

"Prices, particularly gasoline and food, are getting out of hand,'' Buthaina Iftial, a 24-year-old civil servant, said.

"We're becoming poorer every day,'' she said, holding a poster with a piece of Arabic flatbread attached.

Police and plainclothes officers formed rings around the demonstrators to contain the protests. There were no reports of arrests or violence.

Tiada ulasan: